Článek
Systém jednotných jízdenek na dráze má změnit nynější stav, kdy si cestující musí kupovat v případě přestupů mezi vlaky různých dopravců jízdenek více. S plným spuštěním systému ministerstvo počítá od prosince příštího roku.
Zavedení a pětiletý provoz systému jednotných jízdenek má stát 254 milionů korun a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Dobrovolně se k němu budou moci připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. Teď to je například na trati mezi Prahou a Ostravou.
Univerzální jízdenka bude výhodná třeba pro cestující, kteří zmeškají svůj spoj. Na druhou stranu ale zřejmě bude dražší, než nejvýhodnější jízdenky jednotlivých dopravců.
Senátorům vadilo kácení
Sněmovna při předchozím schvalování zahrnula do zákona také pozměňující návrh, má usnadnit kácení stromů v okolí dráhy. Provozovatel dráhy, hlavně Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat a prořezávat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy, pokud tak po předchozím upozornění neučinil vlastník dřevin.
Daňoví poplatníci přispěli na slevy v dopravě 5,6 miliardy
Návrh již dříve zkritizoval Český svaz ochránců přírody. Také senátoři se obávali, že by kolem železnic mohly být zcela vykácené pásy. Chtěli proto vyškrtnout pasáž, podle které stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy jsou stromy, které při pádu mohou zasáhnout do dráhy.
Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) s pozměňovacími návrhy Senátu nesouhlasil. Uvedl také, že s navrženou právní úpravou souhlasilo i ministerstvo životního prostředí. Zdůraznil zájem na ochraně lidských životů a bezpečnosti železniční dopravy. "Nebudou žádné holé pláně," odmítl obavy odpůrců kácení.
Systém bude shromažďovat osobní údaje
Sněmovna současně odmítla i další návrh Senátu, který se týkal shromažďování osobních údajů kupujících v informačním systému jízdních dokladů. Chtěli z něj vypustit možnost, aby systém obsahoval informace o kupujících, například jejich adresy, jména nebo kontaktní údaje.
Podle Kremlíka by ale senátní změna mohla zhoršit komfort cestujících. Uvedl také, že zadávání osobních údajů je dobrovolné a existuje k němu alternativa. Pokud si zákazník bude chtít pořídit anonymní jízdenku bez poskytnutých údajů, bude si ji moci koupit na přepážce nebo v automatu.