Článek
Poslanci ve svém návrhu kritizovali proceduru přijetí novely. Rozprava byla totiž ve třetím čtení předčasně ukončena a opoziční poslanci prý neměli dost prostoru pro diskusi. Pro daňový balíček hlasovalo 96 poslanců vládních ANO a ČSSD a opoziční KSČM.
Plénum se soudkyní zpravodajkou Miladou Tomkovou ale stěžovatelé nepřesvědčili. „Představitelé opozice nebyli z ústavního pohledu zbaveni možnosti reálně se seznámit s návrhem zákona a vyjádřit k němu své stanovisko,“ konstatovali soudci.
S možností, že procedurální námitky nebudou vyslyšeny, poslanci počítali, a tak navrhli aspoň zrušení části daňových norem. Největší pozornost věnovali zdanění technických rezerv pojišťoven. V návrhu poslanci uvedli, že skoro u půlky pojišťoven na českém trhu bude dodatečné daňové zatížení představovat vyšší částku než jejich celkový roční zisk.
Nemovitosti státu zůstanou osvobozené od daně, rozhodl Ústavní soud
Ani s touto argumentací ale neuspěli. „ÚS připomíná, že nemůže posuzovat optimálnost daňového systému, neboť to náleží do kompetence demokraticky zvoleného zákonodárce. Soudu přísluší pouze přezkoumávat, zda daná daňová opatření nelze považovat za bezdůvodně se příčící principu rovnosti,“ zdůraznila Tomková.
Plénum uznalo, že na různé pojišťovny dopadne novela jinak, u některých se totiž daňová zátěž takřka nezvýší, zatímco u jiných skokově vzroste. U prvních to bude podle soudu tím, že v minulosti netvořily tak vysoké daňově uznatelné rezervy, čímž ale také platily vyšší berně. Pojišťovny, které v minulosti naopak vytvářely vysoké rezervy a odsouvaly tak daňovou povinnost do budoucna, budou mít nyní daňový náraz vyšší.
ÚS nepřisvědčil ani krátké době mezi přijetím novely a její účinností. „Změna se týká specifického segmentu daňových poplatníků, tedy pojišťoven, kteří byli k návrhu zákona prostřednictvím České asociace pojišťoven konzultováni v průběhu jeho přípravy a mohli s ní být podrobně seznámeni,“ dodala Tomková s tím, že žádný důvod k zásahu nenašli soudci ani u zdanění loterií.