Hlavní obsah

Poslanci nejspíš schválí pravidla pro samořízená auta i rozšíření mýta

5:00
5:00

Poslechněte si tento článek

Sněmovna zřejmě uzákoní pravidla pro vozidla s autonomním řízením. Dostanou se podle čtvrtečního stanoviska hospodářského výboru do vládní silniční novely. Podporu má i poslanecký návrh, který na poslední chvíli otevře cestu pro výběr mýta na silnicích nižších tříd.

Foto: Getty Images

Samořízené auto.

Článek

Pravidla pro autonomní vozy stanoví například to, že osoba na místě řidiče bude muset na základě výzvy vozidla převzít řízení. Nebude smět pít alkohol a policistům bude muset poskytnout požadované údaje ze systémů auta, pokud se bude řešit nehoda.

Návrh také říká, že po dobu autonomního řízení se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo. Zjednodušeně řečeno, po dobu autonomního řízení bude mít odpovědnost za nehodu automobilka. Řidič bude po výzvě automatu mít na převzetí volantu čas deset vteřin.

Silniční novelu by podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky měli poslanci schvalovat v nejbližších týdnech.

Samořízená auta? Nejdřív opravte silnice, říká expert

Ekonomika

Výhrady k pravidlům pro autonomním vozidla opět vyjádřila poslankyně opozičního ANO Zuzana Ožanová. Varovala, že mohou vést ke škodám či ztrátám na lidských životech. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) zdůraznil, že řešení je moderní. Poukazoval také na to, že když hrozí kolize, systém reaguje nouzovým manévrem ještě před převzetím řízení člověkem.

Sněmovna podle stanoviska výboru patrně prodlouží podle návrhu Ivana Adamce (ODS) nyní roční platnost evidenční kontroly vozidla, která je potřebná pro změnu vlastníka nebo provozovatele, na celou dobu mezi pravidelnými technickými prohlídkami vozu, což jdou dva roky. Opatření má snížit administrativu.

Podporu ve výboru získala také úprava Stanislava Blahy (ODS), podle níž si budou moci lidé vyřídit agendy kolem řidičských průkazů přes Portál dopravy bez nutnosti navštívit úřad. Hotové doklady si budou moci vyzvednout na vybraném výdejním místě.

Rozšíření mýta na dvojky i trojky

Sněmovna by podle stanoviska hospodářského výboru měla doplnit do zákona na Blahův návrh možnost rozšíření mýtného systému i na silnice nižších tříd. O zpoplatnění vybraných silnic druhých i třetích tříd by rozhodly kraje. Těm by šel i výběr mýta, na druhou stranu by se ale podílely na nákladech systému.

„Možnost zpoplatnění potřebujeme do zákona vložit, abychom mohli soutěžit budoucí mýtný systém,“ uvedl Kupka. Změna se má týkat výběru po roce 2029. Přesný termín ještě není, podle zdrojů Novinek by ale mělo ministerstvo dopravy připravit zadání nového mýtného tendru už nyní na jaře, proto pospíchá.

Pokud by taková úprava v zákoně nebyla, zpoplatnění silnic nižších tříd by podle ministra nebylo možné dalších deset let. Rozšíření mýta má podle zjištění Novinek mezi poslaneckými kluby koalice podporu, bylo i součástí vládního prohlášení. Proti rozšíření je podle poslance Martina Kolovratníka naopak opoziční hnutí ANO, protože by znamenalo zdražení zboží a služeb.

Zpřísnění pro taxikáře je otevřené

Bez stanoviska hospodářského výboru budou poslanci hlasovat o zpřísnění podmínek pro získání průkazu řidiče taxislužby, jak je navrhla Renáta Zajíčková (ODS). Míří na řidiče z nečlenských států Evropské unie. Průkaz řidiče taxi by mohl podle pozměňovacího návrhu získat pouze držitel řidičského oprávnění vydaného v Česku nebo v jiném unijním státu. Kupka úpravu podpořil stejně jako Ožanová za ANO. Úprava je inspirována opatřením v Polsku v reakci na rostoucí počty nehod alternativních taxíků, jako jsou Uber nebo Bolt. I v českých městech je velmi často řídí cizinci.

Nehod taxikářů přibylo. Praha volá po zpřísnění pro cizince

Ekonomika

Záporně se hospodářský výbor postavil ke snaze Radka Kotena z SPD zavést povinnost pravidelných technických kontrol pro vozidla registrovaná na Ukrajině. Poslanec argumentoval rovností práv a podmínek, podle ministerstva dopravy by to bylo v rozporu s českým i evropským právem. Jako jinou možnost srovnání práv navrhl Koten úplné zrušení pravidelných technických kontrol automobilů. Rovněž tento návrh u ministerstva i ve výboru narazil.

Silniční novela počítá také s tím, že od července vznikne Inspekce silniční dopravy s většími pravomocemi například při kontrolách stanic technické kontroly i přetížených kamionů.

PŘEHLEDNĚ: Kde se letos řidiči svezou po nových dálnicích

Ekonomika

Výběr článků

Načítám