Článek
Nejnověji bude možné koupit si nejméně 15 denní známku pro vozidla nad 12 tun, které nahradí známky desetidenní. Budou stát 1300 korun. Majitelé vozidel do 3,5 tuny zaplatí za 15 denní známku 200 korun místo dosavadních 150. Je ale možné, že ministerstvo dopravy nově zavede i známku na menší počet dnů.
Za jednodenní známku pro kamión nyní dopravci platí 250 korun, respektive osm eur. Stát cenu nemohl zvýšit, protože ji reguluje EU.
Podle generálního tajemníka největšího tuzemského sdružení dopravců Česmad Bohemia Martina Špryňara české dopravce zrušení krátkodobých známek příliš nepálí. "Nám jde hlavně o to, aby vláda dodržela dohodu a nezvyšovala ceny ročních známek, které jsou nejdůležitější pro české dopravce," uvedl.
Provoz na českých dálnicích se od vstupu země do Unie zvýšil o pětinu. V příštím roce by se podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Míla mohla zvýšit intenzita nákladní silniční dopravy až o 30 procent, protože v Německu začne platit elektronické mýto. Více dopravců se proto bude snažit hledat objízdné trasy přes ČR.
Kolik bude stát dálniční známka v roce 2005 (v Kč) | |||
. | do 3,5 tuny | 3,5 tuny až 12 tun | nad 12 tun |
15denní | 200 | 650 | 1 300 |
dvouměsíční | 300 | 1 750 | 3 500 |
celoroční | 900 | 7 000 | 14 000 |
V České republice je 712 kilometrů zpoplatněných dálnic. Peníze z prodeje známek putují do Státního fondu dopravní infrastruktury. Letos fond očekává, že na nich vybere přes dvě miliardy korun. Systém dálničních známek by mělo v budoucnu nahradit výkonnostní zpoplatnění dálnic a silnic první třídy tedy tzv. elektronické mýtné. Ministerstvo dopravy ho chce zavést již v roce 2006.