Hlavní obsah

Poškození klienti: Neplatných smluv životního pojištění je milión, škody desítky miliard

Při uzavírání smluv životního pojištění se spořicí složkou vznikl podle zástupců poškozených klientů systémový problém obřího rozsahu. Může jít až o milión neplatných smluv a o škody v řádech desítek miliard korun, včetně dopadu do státního rozpočtu. Podle nich to vyplývá z pravomocných rozhodnutí finančního arbitra, která se týkají České pojišťovny a pojišťovny AXA.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Pojišťovny již dříve na nález arbitra reagovaly tak, že rozhodnutí se týká jen konkrétní pojistné smlouvy a není ho možné vztahovat plošně na všechny produkty investičního životního pojištění. Současně je chtějí rozporovat u nezávislého soudu. Na fakt, že rozhodnutí arbitra podléhá soudnímu přezkumu, upozornila i Česká národní banka.

"Klienti nejméně dvou pojišťoven už mají v rukou pravomocné nálezy finančního arbitra, že jejich smlouvy na investiční životní pojištění jsou neplatné a že jim pojišťovny mají vrátit všechny peníze, které jim klienti v průběhu let zaplatili. Protože si klienti tímto kolečkem již prošli, chtějí upozornit ostatní stejně postižené lidi na celý problém a dát návod, jak postupovat. Důležité je totiž například přerušit běh případného promlčení," uvedl v úterý tiskový mluvčí poškozených klientů Jiří Chvojka.

U České pojišťovny je podle Chvojky problém ve skrytých poplatcích, u pojišťovny AXA je rizikové plnění tak nízké, že nejde podle rozhodnutí o pojistku. Pravomocná rozhodnutí finančního arbitra jsou po dvou u obou pojišťoven, nepravomocných je několik desítek, dodal. Na internetové adrese www.podvedeniklienti.cz poskytl mluvčí zdarma návod pro další poškozené, jak poznat případný problém a jak následně postupovat.

Snažili se ovládnout nový trh, tvrdí

Chvojka upozornil na to, že řízení před finančním arbitrem je bezplatné a lze ho zahájit on-line. S ohledem na taktiku pojišťoven namítat, že jde o promlčení nároků poškozených klientů na vydání bezdůvodného obohacení, tedy vrácení zaplaceného pojistného u neplatných pojistných smluv, je podle něj nutné jednat urychleně. Předmětem promlčení se totiž mohou stát nejen peníze na již ukončených smlouvách, ale zejména pak i část pojistného, kterou klienti platí ve prospěch spořicí složky pojištění na dosud běžících smlouvách," dodal Chvojka.

Za celou kauzou stála podle Chvojky snaha o ovládnutí nového segmentu trhu a klientům byl nabízen produkt jako výhodná forma spoření. Zprostředkovatelé a prodejci byli motivováni vysokými provizemi, takže tento produkt nabízeli primárně. Odměna podle něj dosahovala až 200 procent roční splátky pojistného. Jen Česká pojišťovna podle výroční zprávy uzavírala asi 150 tisíc pojistek ročně, když z daňových důvodů činila optimální výše pojistného 12 tisíc korun ročně.

Funkci finančního arbitra zastává od roku 2011 Monika Nedelková. V roce 2016 vláda rozhodla o prodloužení jejího působení o další pětileté období. Nedelková vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1995 pracovala téměř výhradně ve státní správě se zaměřením na oblast finančního trhu. Před jmenováním finančním arbitrem řídila odbor kontroly a dozoru na finančním trhu na ministerstvu financí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám