Článek
Porsche tak může svůj podíl zvýšit z téměř 31 na více než 50 procent, a bude tak mít hlasovací většinu. Plánuje, že většinu firmy převezme na podzim. Bude ho to stát asi 10 miliard eur, což je v přepočtu 240 miliard korun.
"Zkoumání transakce komisí prokázalo, že horizontální přesahy mezi Volkswagenem a Porsche jsou omezené. V rámci všech účastnických segmentů bude Porsche dál čelit několika silným a efektivním konkurentům s významnými tržními podíly,“ uvedla ve zdůvodnění komise.
Porsche začalo svůj podíl ve Volkswagenu budovat již v roce 2005, kdy ve firmě získalo téměř pětinový podíl, a ještě tak upevnilo vztahy s blízkou automobilkou. Oba podniky spolupracovaly například na výrobě vozu, který v případě Porsche nese název Cayenne a v případě VW Touareg.
V ovládnutí překážel německý zákon
Postupem času se Porsche stalo největším akcionářem. Druhý největší podíl vlastní spolková země Dolní Sasko. Ta přitom měla být jakousi pojistkou, že se Volkswagen nepodaří jiné firmě ovládnout. V Německu totiž existoval celých 48 let zákon, který to měl znemožnit právě díky "saskému" podílu.
Evropský soudní dvůr ale loni v říjnu rozhodl, že tento zákon porušuje pravidla EU.
Porsche díky celé transakci prakticky ovládne největší evropskou automobilku, které se v poslední době poměrně daří. Ve druhém čtvrtletí Volkswagen vytvořil provozní zisk 2,12 miliardy eur (asi 48,8 miliardy Kč). To je nárůst o 22 procent a je to lepší výsledek, než čekali analytici.