Článek
V červenci loňského roku francouzští výrobci šampaňského nařídili snížit počet sklizených hroznů, tržby v prvním pololetí totiž klesly o více než 15 procent. Celoroční dodávky šampaňského pak byly téměř o 10 procent nižší, prodalo se zhruba 271 milionu lahví – nejméně za posledních 22 let. Přitom ještě v roce 2022 byl luxusní nápoj na vzestupu, prodalo se ho okolo 326 milionů lahví, informoval britský deník The Guardian.
Poptávku loni snížili i spotřebitelé na klíčových trzích, jako jsou Spojené státy a domovská Francie. Pravé šampaňské, jehož cena se pohybuje od vyšších stovek po desítky tisíc korun, čím dál častěji nahrazují dostupnější varianty jako prosecco či crémant, a to dokonce i v samotné Francii.
Soumrak francouzského červeného. Vyšlo z módy
Na oslavy není nálada
Ve Francii se loni prodalo 118 milionu lahví, což je o více než sedm procent méně než v roce 2023. To asociace přičítá převládajícím „chmurám“ v zemi zmítané politickými otřesy. O téměř 11 procent klesl loni i vývoz nápoje, který pochází výhradně z francouzské vinařské podoblasti Champagne.
„Šampaňské je skutečným barometrem duševního stavu spotřebitelů. Vzhledem k inflaci, konfliktům po celém světě, ekonomické a politické nejistotě na klíčových trzích není čas slavit,“ řekl prezident odborového svazu pěstitelů a spolupředseda sdružení Comité Champagne Maxime Toubart.
Sklizeň byla v roce 2024 ve francouzské oblasti Champagne zároveň zasažena mrazy a vlhkým počasím, které podpořilo výskyt plísní na vzácné révě.
K poklesu prodejů ale přispívá i to, že se generace Z a mileniálové, tedy lidé kolem 30 až 40 let, často obrací k alkoholu zády. Méně peněz za víno utrácí i lidé z takzvané generace baby boomers, narození mezi lety 1946 a 1964, z nichž část zároveň odchází do důchodu. Spotřeba vína ale dlouhodobě klesá napříč celou Evropou, včetně Česka.