Hlavní obsah

Poptávka po šampaňském vyšuměla. Je nejnižší za 22 let

2:44
2:44

Poslechněte si tento článek

Zatímco ještě v roce 2022 zažívalo luxusní šumivé víno postpandemický boom, loni jeho spotřeba klesla nejníže za posledních 22 let. Podle sdružení výrobců Comité Champagne za to mohou měnící se návyky populace, ekonomická nejistota a celkově ponurá nálada ve světě.

Foto: Petr Horník, Právo

Ilustrační foto

Článek

V červenci loňského roku francouzští výrobci šampaňského nařídili snížit počet sklizených hroznů, tržby v prvním pololetí totiž klesly o více než 15 procent. Celoroční dodávky šampaňského pak byly téměř o 10 procent nižší, prodalo se zhruba 271 milionu lahví – nejméně za posledních 22 let. Přitom ještě v roce 2022 byl luxusní nápoj na vzestupu, prodalo se ho okolo 326 milionů lahví, informoval britský deník The Guardian.

Poptávku loni snížili i spotřebitelé na klíčových trzích, jako jsou Spojené státy a domovská Francie. Pravé šampaňské, jehož cena se pohybuje od vyšších stovek po desítky tisíc korun, čím dál častěji nahrazují dostupnější varianty jako prosecco či crémant, a to dokonce i v samotné Francii.

Soumrak francouzského červeného. Vyšlo z módy

Ekonomika

Na oslavy není nálada

Ve Francii se loni prodalo 118 milionu lahví, což je o více než sedm procent méně než v roce 2023. To asociace přičítá převládajícím „chmurám“ v zemi zmítané politickými otřesy. O téměř 11 procent klesl loni i vývoz nápoje, který pochází výhradně z francouzské vinařské podoblasti Champagne.

„Šampaňské je skutečným barometrem duševního stavu spotřebitelů. Vzhledem k inflaci, konfliktům po celém světě, ekonomické a politické nejistotě na klíčových trzích není čas slavit,“ řekl prezident odborového svazu pěstitelů a spolupředseda sdružení Comité Champagne Maxime Toubart.

Sklizeň byla v roce 2024 ve francouzské oblasti Champagne zároveň zasažena mrazy a vlhkým počasím, které podpořilo výskyt plísní na vzácné révě.

K poklesu prodejů ale přispívá i to, že se generace Z a mileniálové, tedy lidé kolem 30 až 40 let, často obrací k alkoholu zády. Méně peněz za víno utrácí i lidé z takzvané generace baby boomers, narození mezi lety 1946 a 1964, z nichž část zároveň odchází do důchodu. Spotřeba vína ale dlouhodobě klesá napříč celou Evropou, včetně Česka.

Čeští vinaři sklidili o 12 procent méně hroznů než loni, odhady byly horší

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám