Článek
„Dvojí metr ministerstva životního prostředí ke zpoplatnění tištěných letáků vnímám jako další klacek pod nohy spotřebitelům i podnikatelům. Pokud mají za letáky platit občané a obchodníci, nevidím jediný důvod, proč by stejná pravidla neměla platit také pro politiky a politické strany,“ konstatoval Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Ministerstvo životního prostředí plánuje reklamu zatížit poplatkem v maximální výši deset haléřů za leták. Prosadit jej chce v rámci novely zákona o obalech. Argumentuje tím, že slevové tiskoviny zatěžují obecní systémy nakládání s odpady a podílejí se na znečištění. Chce tedy, aby se na nákladech podíleli i jejich výrobci.
Obce nebudou moci blokovat ochranu před povodněmi, plánuje Hladík
V Česku se tisknou přibližně čtyři miliardy reklamních a slevových letáků ročně. To představuje asi 20 tisíc tun papíru.
Podle distributorů a obchodníků ale politická reklama tvoří nezanedbatelnou část letáků. Česká distribuční, která tiskoviny doručuje, uvedla, že za poslední dva roky se rozneslo přibližně tisíc tun tiskovin s politickou reklamou. Přepočteno na peníze by to podle navržených pravidel znamenalo poplatek ve výši až 10 milionů korun.
„Vlivem pandemických opatření a dalších vnějších vlivů byl trh ještě část loňského roku zatížen horší dostupností a vysokou cenou papíru. Dá se tedy předpokládat, že při standardních podmínkách by produkce volebních letáků byla ještě vyšší,“ doplnil Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Ministerstvo: Debata je možná
Kromě volebních letáků se poplatek nemá vztahovat ani na radniční noviny nebo městské zpravodaje.
Ministerstvo životního prostředí obvinění z dvojího metru odmítá. „Volební letáky mají skutečně informační charakter, poskytují informace voličům o programu a tak dále. Je zde rozdíl od propagace nebo nabídky zboží nebo služeb za úplatu,“ uvedla mluvčí ministerstva Veronika Krejčí.
Úřad prohlásil, že požadavek na to, aby se recyklační poplatek vztahoval i na volební tiskoviny, nyní dostalo poprvé. Diskusi o rozšíření definice, která se nyní nevztahuje například ani na papírové reklamní stojánky v restauracích nebo reklamní plakáty, se nebrání.
Zvažovaný poplatek vyvolal nevoli nejen u distributorů a obchodníků, pro něž je základním nástrojem k přilákání zákazníků. Ohradila se proti němu například i Rada seniorů.
„Nechali jsme si zpracovat nezávislý průzkum, z něhož vyplynulo, že 77 procent seniorů preferuje tištěný leták. U lidí starších 75 let je to dokonce 78 procent,“ upozornila předsedkyně rady Lenka Desatová.
Konzumenti se podle ní obávají, že řetězce začnou o slevách informovat už jen ve svých elektronických aplikacích. Ministerstvo ale ujišťuje, že senioři o letáky nepřijdou. Firmy dle resortu ušetří tak, že reklamu začnou dostávat jen lidé, kteří o ni mají zájem.