Hlavní obsah

Poplatek za zamítnutí reklamace je neoprávněný, tvrdí právníci

Praha

Prodejci, kteří svým zákazníkům účtují poplatek za zamítnutou reklamaci, porušují podle časopisu dTest právní předpisy. Podle právníků zmíněného časopisu je takový poplatek neoprávněný.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Prodávající označují za neoprávněnou reklamaci případy, kdy nezjistí oznámenou vadu nebo kdy nejde o vadu spadající do záruky. S odůvodněním, že vyřízení reklamace zahrnuje určité náklady, například na přepravu, testování a podobně, požadují po zákaznících poplatky někdy i ve výši několika set korun.

Prodávající je podle vedoucího spotřebitelské poradny časopisu dTest Lukáše Zeleného povinným subjektem, proto je spravedlivé, aby náklady spojené s vyřízením reklamace nesl právě on, neboť u něj zákon předpokládá, že porušil svoji povinnost plnit bez vady.

Časopis dTest odkazuje v této souvislosti na ustanovení občanského zákoníku, které stanoví, že spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, jež znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran.

Za pravdu dává i soud

Stejně tak i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu (NSS) z roku 2006 hovoří o tom, že prodávající, který v jím vydaném reklamačním řádu stanovil pro případ nedůvodné reklamace povinnost spotřebitele hradit náklady takové reklamace, tím porušil povinnost o ochraně spotřebitele. O pět let později NSS dodal, že proti opakovaným neoprávněným reklamacím se prodávající může bránit jejich prostým zamítnutím.

„Je-li zcela zjevné, že se jedná o šikanu ze strany zákazníka a věc nemá žádné vady nebo je způsobil sám zákazník, prodávající má vždy možnost reklamaci zamítnout, aniž by mu náklady vznikaly,“ dodal Zelený.

Výběr článků

Načítám