Hlavní obsah

Pomoc pro Smartwings hájí i cestovky

Právo, Novinky, Tomáš Volf, bož

Příjmy pražského letiště závisí na provozu dopravců Smartwings a ČSA ze 30 procent, u letišť v Brně a Ostravě je to až 95 procent. Stát by firmu, která je významným zaměstnavatelem, neměl nechat padnout a měl by poskytnout záruky za úvěr, po kterém volá. Ve čtvrtek to poslancům z podvýboru pro letectví a vesmírný program řekl ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (za ANO).

Foto: Smartwings Group

Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings

Článek

Ideální by podle něj byla forma protizáruky Evropské investiční banky. Akcionáři Smartwings by měli poskytnout zhruba dvě třetiny částky na záchranu společnosti, ta se pohybuje okolo dvou miliard korun. Zbylou třetinu by pak měl zajistit stát formou garance za komerční úvěr.

„V Evropě nedostala podporu jen jedna letecká společnost,“ argumentoval Havlíček a zopakoval, že by krach firmy znamenal pro stát 1,2 miliardy ztrát na odvodech a poplatcích, což analytici zpochybňují.

„Není to reálné. Podstatná část zaměstnanců Smartwings by si práci poměrně rychle našla,” uvedl k tomu hlavní ekonom společnosti Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda.

Ekonomové o podpoře Smartwings: Nesmyslný výpočet bez opory v realitě

Ekonomika

Havlíček považuje za problém, že větší dopravci nedosáhnou na podporu z programů po koronaviru. Podle něj není správný ani argument, že jde o pomoc pro jednu firmu. Zmínil, že v průmyslu řeší obdobný problém Sokolovské uhelné. „Naše firma se nedostala do problémů vlastní vinou, chybou managementu nebo zaměstnanců, ale tím že vláda v březnu zakázala lety,“ apeloval šéf Smartwings Roman Vik.

„Ryanair dostal záruky 730 milionů eur od britské vlády (19,5 mld. Kč) a za ty peníze nabízí, že to tady převezme, když my podporu nedostaneme. To je absurdní,“ dodal Vik. Na rozdíl od ekonomů také soudí, že pokud firemní piloti přijdou o práci, těžko ji seženou jinde.

Hamáček je pro pomoc Smartwings. Státní záruka prý bude levnější než dávky

Domácí

Pomoc pro Smartwings Group hájil také Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR. Podle něj jde o klíčového dopravce pro tuzemské cestovky, ročně převeze miliony klientů. Papež řekl, že cestovky lehce neseženou spolehlivou náhradu. „Potřebujeme partnera, se kterým máme rozjetý byznys, celou řadu smluv,“ dodal.

Pirát: Peníze mají

S výhradami vystoupil poslanec ANO Pavel Juříček, jinak také ředitel výrobce autodílů Brano. Prošel si čísla o hospodaření a podle něj není pravda, že se Smartwings dostaly do problémů až po koronaviru. „Závazky máte větší než pohledávky. Vy jste byli na bankrot už v roce 2018,“ prohlásil Juříček.

Schillerová: Ke Smartwings nelze přistupovat jinak než k ostatním

Ekonomika

Připustil ale, že to by o významného klienta přišla letiště i státní Řízení letového provozu, které zajišťuje i výcvik pilotů. Juříček žádá, aby státní záruka byla krytá pohledávkami či letadly a aby v představenstvu zasedli zástupci státu. Chce též omezit odměny vedení a dividendy, a to až na 10 let.

Ostře proti podpoře státu vystoupil pirátský poslanec Jan Lipavský. „Smartwings z půlky vlastní čínský vlastník a další majitel, pan Jiří Šimáně, se pravidelně objevuje ve Forbesu v žebříčku nejbohatších Čechů,“ komentoval. Podle něj mají vlastníci na záruky dost vlastních prostředků.

Ekonomové také kritizují podmínku vlády, aby Smartwings udržely všech 2500 zaměstnanců. „Takto zásadní omezení restrukturalizace do značné míry jde proti vlastnímu smyslu záchrany. Hrozí, že se sice podaří po nějakou dobu uchránit pracovní místa, ale nakonec to vše 'klekne' – a daňový poplatník shledá, že financoval neudržitelná pracovní místa,” uvedl Kovanda.

„Přednostní by měla být záchrana firmy, nikoli všech pracovních míst. Protože když 'klekne' firma, přijdeme o všechna pracovní místa – a záchranné peníze daňového poplatníka navíc ještě skončí v černé díře,” dodal ekonom.

Výběr článků

Načítám