Článek
„Máme rozhodnutí o umístění výstavby nejmodernějšího letiště v Evropě. Jedná se o klíčový krok v projektu CPK a jsme připraveni pokročit k výstavbě,“ citovaly webové stránky projektu polského ministra infrastruktury Dariusze Klimczaka.
Letiště, které ponese název Centrální dopravní uzel (CPK) a vyroste přibližně 40 kilometrů západně od Varšavy, vyjde celkem na 42,7 miliardy zlotých, v aktuálním přepočtu tedy přibližně na 251 miliard korun. Začít stavět by se mohlo v roce 2026 s plánovaným spuštěním provozu v roce 2032.
Zpočátku letiště odbaví až 34 milionů cestujících ročně, součástí ale bude škálovatelné řešení na případné rozšíření kapacity podle poptávky v cestovním ruchu. Pro srovnání, varšavské letiště Frédérica Chopina, které je v současnosti největší v zemi, loni odbavilo 18,5 milionu cestujících, poznamenal server TVP World.
CPK nebude sloužit pouze jako letiště. Půjde o velký komunikační uzel, který bude integrovat leteckou, silniční i železniční dopravu. Součástí projektu je totiž i výstavba dálnic a vysokorychlostních železnic. Právě železnice má nabídnout spojení ve třech různých směrech. Celková plocha bude 2585 hektarů.
Na celý projekt, tedy nejen letiště, ale i vysokorychlostní železnice, dálnice apod., je vyhrazeno 131,7 miliardy zlotých (téměř 775 miliard Kč).
Polská vláda koncem loňského roku oznámila, že financování bude zcela v polských rukou. Státní společnost Polskie Porty Lotnicze (PPL), která provozuje Letiště Frédérica Chopina ve Varšavě, totiž získá minoritní, 49procentní podíl ve státní CPK Lotnisko stojící za výstavbou plánovaného letiště. Jedná se o dceřinou společnost CPK, která si uchová majoritní 51procentní podíl. Společnost PPL nahradila zahraniční konsorcium Vinci, jež vybrala předchozí vláda.