Článek
Důvodem vyřazení Budimexu byla údajná nekompetentnost firmy na stavbu tunelů, které jsou na 21kilometrové dálniční trase dva. Antimonopolní úřad vyhověl stížnosti dceřiné odnože Metrostavu, který soud kvůli korupční kauze Davida Ratha vyloučil na tři roky z účasti na veřejných zakázkách placených z kapes daňových poplatníků.
„Můžeme začít hned“
Poláci, kteří vysoutěžili dostavbu trasy za 11,4 miliardy korun, jsou podle mluvčí varšavské firmy Diany Zyglewské od konce minulého roku připraveni začít stavět.
„Obsahem odvolání jsou i reference požadované ŘSD o kvalifikační způsobilosti v oblasti tunelářství. Stavět můžeme začít prakticky hned. Stroje i nezbytný personál máme připravený v příhraničí. Věnovali jsme tomu tolik času a energie, že nemůžeme couvnout. Pokud česká strana odvolání odmítne, pravděpodobně se obrátíme na soud,“ řekla Novinkám Zyglewská.
Poláci se kvůli českým stavebním zakázkám učí intenzivně česky
„Rozhodnout musíme do patnácti dnů. Obecně jsou dvě možnosti. Odvolání, s jehož obsahem se musíme nejprve seznámit, buďto přijmeme, nebo odmítneme,“ reagoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
V pohraničí panují rozpaky
Rozpaky nad oddalováním dostavby strategické dopravní stavby panují v příhraničních obcích. Polská dálnice S3 ze Štětína, s jejímž plným zprovozněním se počítá 12. července, končí již půldruhého roku v Královci.
„Lidé, kteří se smířili s tím, že budou mít za humny dálnici, chtějí iniciovat petici, aby se začalo stavět. Budimex staví rychle, precizně a levně, jak jsme se pohledem za hranice přesvědčili. Někdo by se měl zamyslet nad legislativou, jež umožňuje paradoxy, že někdo vyhraje tendr, a těsně před tím, než začne stavět, ho zadavatel po intervenci konkurenční firmy vyloučí, a všechno se dokola opakuje,“ konstatoval královecký starosta Tibor Terbák (nezávislý).
„Žádné intervence takříkajíc zdola nepřipravujeme, jsme pokojní občané,“ podotkl Terbák.
Chceme začít okamžitě stavět. Poláci jsou otrávení z komplikací ohledně dostavby D11
Kupka slibuje začít stavět v říjnu
Dostavba předposledního úseku D11 má podle ubezpečení ministra dopravy Martina Kupky (ODS) přes skoro roční zpoždění začít do konce letošního října. „Poláci jsou dávno s dálnicí S3 na hranicích a my nemáme ještě ani kopnuto. Ministr dopravy mě nicméně ujistil, že stavět se začne nejpozději letos v říjnu,“ potvrdil Novinkám předseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Ivan Adamec (ODS).
Souběžně s tříkilometrovým obchvatem kolem Královce se má začít stavět poslední dálniční úsek z Jaroměře, kde dnes D11 směrem od Prahy končí. Tendru na dálnici z Jaroměře do Trutnova s plánovaným dokončením v roce 2028 se chce podle informací Novinek taktéž zúčastnit polský Budimex.
Do konečné dostavby D11 čeká obce a města na trase z Královce do Jaroměře v souvislosti s plným zprovozněním tranzitní S3 od baltských přístavů opravdové dopravní martyrium.