Hlavní obsah

Polský Budimex se nevzdává, proti vyloučení z tendru se opět odvolá

Polská stavební firma Budimex se znovu odvolá proti tomu, že ji Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vyloučilo z tendru na stavbu předposledního úseku dálnice D11. Odvolání chtějí polští stavbaři směrovat k antimonopolnímu úřadu, jenž jejich námitky nedávno zamítl, nebo se v krajním případě obrátí na soud. Jestli kroky Budimexu ještě více prodlouží dostavbu D11, se žádná z kompetentních institucí zatím neodvážila říci.

Polská dálnice S3 stále končí náspem na české louceVideo: Vladislav Prouza, Novinky

Článek

„Plánujeme do 10. června podat odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodli jsme se zvolit tento postup, neboť jsme přesvědčeni, že naše nabídka je po všech stránkách plně konkurenceschopná a předložené reference naplňují požadavky projektu D11,“ informovala mluvčí Budimexu Diana Zyglewská.

Z vítěze obratem poražený

Budimex, jakožto jednoznačný vítěz loňského tendru na stavbu předposledního úseku D11 z pohraničního Královce do Trutnova, měl začít stavět koncem loňského roku. Stavbu zprvu královeckého dálničního obchvatu zabrzdilo odvolání konkurenčního sdružení MI Roads. To je dceřiná firma Metrostavu, jemuž soud kvůli korupci dočasně zakázal účast na veřejných zakázkách. Odvolání MI Roads, jemuž antimonopolní úřad i ŘSD vyhověly, se týkalo údajné nezkušenosti Budimexu se stavěním tunelů, které jsou na 21kilometrové trase z Královce do Trutnova rovnou dva. Dosud nejdražší státní zakázka při stavbě českých dálnic má hodnotu 11,4 miliardy korun.

Odmítnutím Budimexu to pro nás v tuto chvíli skončilo.
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl

Podle vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) se má i přesto začít nejpozději do konce letošního října. Silničáři musejí ale nejprve zorganizovat nový tendr. Jestli odvolání Budimexu a případný soud stavbu zdrží, nedokázala Novinkám říci žádná z kompetentních institucí.

„Odmítnutím Budimexu to pro nás v tuto chvíli skončilo. Reflektujeme všechny kroky, jež může Budimex udělat,“ konstatoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl, aniž jasně odpověděl na otázku Novinek, zda ŘSD předpokládané kroky polské stavební firmy časově zohledňuje.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Češi ještě nemají ani kopnuto.

Poláci vyčkávají na hranicích

Poláci, jejichž stavební technika čeká půl roku za hraniční čárou, už podle Zyglewské investovali do stavebních příprav nemalé prostředky a nehodlají opustit staveniště bez boje. „Věnovali jsme tomu tolik času a energie, že nemůžeme couvnout,“ řekla Novinkám Zyglewská.

Skluz stavby předposledního úseku D11 prodlouží po kompletním otevření polské dálnice S3 ze Štětína od 12. července dopravní martyrium v obcích z Královce do Jaroměře, kde D11 končí. „Lidé, kteří se smířili s tím, že budou mít za humny dálnici, chtějí iniciovat petici, aby se konečně začalo stavět. Budimex staví rychle, precizně a levně,“ prohlásil starosta Královce Tibor Terbák (nezávislý).

Polská dálnice S3 končí půldruhého roku náspem nad českou loukou. Budimex se podle informací Práva hodlá ucházet také o poslední úsek dálnice D11 z Trutnova do Jaroměře s plánovaným dokončením v roce 2028.

Polskému Budimexu se nedaří zvrátit vyřazení z dostavby D1. ŘSD jeho námitky zamítlo

Ekonomika
Související témata:

Související články

Polský Budimex byl ze hry o D11 vyřazen

Polská firma Budimex vypadla z opakovaného tendru na dostavbu předposledního úseku dálnice D11 z pohraničního Královce do Trutnova. Firma zprvu zakázku za...

Výběr článků

Načítám