Hlavní obsah

Polský Budimex byl ze hry o D11 vyřazen

Královec

Polská firma Budimex vypadla z opakovaného tendru na dostavbu předposledního úseku dálnice D11 z pohraničního Královce do Trutnova. Firma zprvu zakázku za 11,4 miliardy korun vloni získala. Po intervenci druhého účastníka tendru, dceřiné společnosti Metrostavu MI Roads, u antimonopolního úřadu byl ale v letos dubnu výběr dodavatele zrušen. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní Budimex ze soutěže úplně vyřadilo.

Polská dálnice S3 stále končí náspem na české louce.Video: Vladislav Prouza, Novinky

Článek

Polská společnost se proti verdiktu ŘSD odvolá, o odvolání bude znovu rozhodovat ŘSD.

„Za podanou nabídkou si nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude rozhodnuto v náš prospěch. Od samého počátku jsme do výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se by odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ sdělila Novinkám mluvčí polské firmy Diana Zyglewská.

Spor o tunely

Budimex, levnější o zhruba 350 milionů korun nežli MI Roads, vyřadilo ŘSD kvůli údajně nedostatečné kvalifikaci ve stavbě tunelů, které jsou na jednadvacetikilometrové trase z Královce do Trutnova rovnou dva.

Stavba D11 od polských hranic dostala silnou ránu, zahájení prací v nedohlednu

Domácí

„Disponujeme odpovídající kvalifikací, včetně týmů zkušených tunelářů,“ tvrdí Zyglevská.

Ředitel ŘSD Radek Mátl ale uvedl, že Budimex přes opakované výzvy nedoložil potřebná kvalifikační kritéria. „Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ reagoval ředitel Budimexu pro Česko a Slovensko Krzysztof Sokołowski.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Stavba má na české straně začít letos v říjnu.

Rozhodnutí o vyloučení Budimexu ze strategické dopravní stavby považuje za nešťastné předseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Ivan Adamec (ODS).

„Poláci jsou dávno s dálnicí S3 na hranicích a my nemáme ještě ani kopnuto. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) mě nicméně v pátek ujistil, že stavět se začne nejpozději letos v říjnu,“ řekl Novinkám Adamec.

Rozhodnutí, kdo vůbec začne stavět, ale doposud nepadlo.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Polskou S3 ze Štětína, kterou Poláci plně zprovozní 12. července, ohraničují v Královci zátarasy

Poláci se kvůli českým stavebním zakázkám učí intenzivně česky

Ekonomika

Stavět se mělo už koncem loňského roku

Stavba D11 z Královce do Trutnova měla v režii Budimexu původně začít v loni 19. prosince Polské stavební stroje stojí od konce loňského roku seřazené na hranicích.

Návaznou dálnici S3 ze Štětína, jež stáhne veškerou tranzitní dopravu od Baltu a tamních přístavů, Poláci podle poslední informace Novinek kompletně zprovozní 12. července. Příhraniční české obce, kudy začnou projíždět desetitisíce aut denně, se obávají, že je minimálně do konce roku 2027, kdy se počítá s dostavbou D11, čeká opravdové peklo na zemi.

„Už jsme s tím smíření. Co můžeme dělat. Poláci, s nimiž se tady potkáváme, to brali jako hotovou věc. Říkal jsem jim, jenom abyste se nedivili,“ konstatoval starosta pohraničního Královce Tibor Terbák (nezávislý).

Lidé v pohraničí přesto nechápou, proč ŘSD vyřadilo firmu, která před více než půl stoletím v Česku prokázala schopnost stavět kvalitní komunikace v extrémních horských podmínkách. Budimexem postavené silnice v Krkonoších podle nich léta slouží, na rozdíl od řady jiných postavených českými stavbaři, s minimálními opravami.

Dostavba D11 z Královce do Trutnova za více než 11 miliard korun představuje doposud nejdražší dálniční úsek v Česku. Kilometr vyjde na více než půl miliardy korun.

Poláci mohou začít stavět na D35. Konkurence tady na rozdíl od D11 stáhla krovky

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám