Článek
Polská společnost se proti verdiktu ŘSD odvolá, o odvolání bude znovu rozhodovat ŘSD.
„Za podanou nabídkou si nadále stojíme. Podáme proto odvolání a věříme, že bude rozhodnuto v náš prospěch. Od samého počátku jsme do výběrového řízení investovali velké množství energie. Vzdát se by odporovalo samotnému duchu naší společnosti,“ sdělila Novinkám mluvčí polské firmy Diana Zyglewská.
Spor o tunely
Budimex, levnější o zhruba 350 milionů korun nežli MI Roads, vyřadilo ŘSD kvůli údajně nedostatečné kvalifikaci ve stavbě tunelů, které jsou na jednadvacetikilometrové trase z Královce do Trutnova rovnou dva.
Stavba D11 od polských hranic dostala silnou ránu, zahájení prací v nedohlednu
„Disponujeme odpovídající kvalifikací, včetně týmů zkušených tunelářů,“ tvrdí Zyglevská.
Ředitel ŘSD Radek Mátl ale uvedl, že Budimex přes opakované výzvy nedoložil potřebná kvalifikační kritéria. „Kromě předložených referencí z oblasti tunelových staveb máme i zkušenosti z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku,“ reagoval ředitel Budimexu pro Česko a Slovensko Krzysztof Sokołowski.
Rozhodnutí o vyloučení Budimexu ze strategické dopravní stavby považuje za nešťastné předseda Hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Ivan Adamec (ODS).
„Poláci jsou dávno s dálnicí S3 na hranicích a my nemáme ještě ani kopnuto. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) mě nicméně v pátek ujistil, že stavět se začne nejpozději letos v říjnu,“ řekl Novinkám Adamec.
Rozhodnutí, kdo vůbec začne stavět, ale doposud nepadlo.
Poláci se kvůli českým stavebním zakázkám učí intenzivně česky
Stavět se mělo už koncem loňského roku
Stavba D11 z Královce do Trutnova měla v režii Budimexu původně začít v loni 19. prosince Polské stavební stroje stojí od konce loňského roku seřazené na hranicích.
Návaznou dálnici S3 ze Štětína, jež stáhne veškerou tranzitní dopravu od Baltu a tamních přístavů, Poláci podle poslední informace Novinek kompletně zprovozní 12. července. Příhraniční české obce, kudy začnou projíždět desetitisíce aut denně, se obávají, že je minimálně do konce roku 2027, kdy se počítá s dostavbou D11, čeká opravdové peklo na zemi.
„Už jsme s tím smíření. Co můžeme dělat. Poláci, s nimiž se tady potkáváme, to brali jako hotovou věc. Říkal jsem jim, jenom abyste se nedivili,“ konstatoval starosta pohraničního Královce Tibor Terbák (nezávislý).
Lidé v pohraničí přesto nechápou, proč ŘSD vyřadilo firmu, která před více než půl stoletím v Česku prokázala schopnost stavět kvalitní komunikace v extrémních horských podmínkách. Budimexem postavené silnice v Krkonoších podle nich léta slouží, na rozdíl od řady jiných postavených českými stavbaři, s minimálními opravami.
Dostavba D11 z Královce do Trutnova za více než 11 miliard korun představuje doposud nejdražší dálniční úsek v Česku. Kilometr vyjde na více než půl miliardy korun.