Hlavní obsah

Polskému Budimexu se nedaří zvrátit vyřazení z dostavby D1. ŘSD jeho námitky zamítlo

Královec/Trutnov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zamítlo námitky polské stavební společnosti Budimex proti jejímu vyloučení z výběrového řízení na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem, uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Společnosti nyní běží lhůta pro podání přezkumu k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Polská dálnice S 3 stále končí náspem na české louceVideo: Vladislav Prouza, Novinky

Článek

Budimex původně tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil antimonopolní úřad. Následně ŘSD Budimex ze soutěže vyloučilo a firma proti tomu k ŘSD podala námitky.

Důvodem vyřazení Budimexu byla údajná nekompetentnost firmy na stavbu tunelů, které jsou na 21kilometrové dálniční trase dva.

„Obsahem odvolání jsou i reference požadované ŘSD o kvalifikační způsobilosti v oblasti tunelářství. Stavět můžeme začít prakticky hned. Stroje i nezbytný personál máme připraveny v příhraničí. Věnovali jsme tomu tolik času a energie, že nemůžeme couvnout. Pokud česká strana odvolání odmítne, pravděpodobně se obrátíme na soud,“ řekla Novinkám koncem května Zyglewská.

Poláci se kvůli českým stavebním zakázkám učí intenzivně česky

Ekonomika

K vyloučení Budimexu ŘSD přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil do hodnocení nabídek. Firma podle antimonopolního úřadu v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. ŘSD začátkem května uvedlo, že Budimex ani přes opakované výzvy nedoložil plnění kvalifikačních kritérií.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Polská dálnice ze Štětína se zadrhla v Královci

Začne se na konci třetího čtvrtletí?

Ředitel Mátl nedávno řekl, že stavební práce zřejmě nezačnou dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí loni v prosinci. Mátl uvedl, že projekt, který je největší soutěženou dálniční zakázkou v historii, je ze strany ŘSD připravený.

Proti výběru Budimexu v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads patřící do skupiny Metrostavu, který soud kvůli korupční kauze Davida Ratha vyloučil na tři roky z účasti na veřejných zakázkách. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.

Chceme začít okamžitě stavět. Poláci jsou otrávení z komplikací ohledně dostavby D11

Domácí

Reference ze stavby tunelu v Kolumbii

MI Roads tvrdí, že firma Budimex doložila kvalifikaci na stavbu tunelů cizí referencí ze stavby tunelu v Kolumbii, která neodpovídá požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku.

Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.

ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

Poláci mohou začít stavět na D35. Konkurence tady na rozdíl od D11 stáhla krovky

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám