Článek
Budimex původně tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil antimonopolní úřad. Následně ŘSD Budimex ze soutěže vyloučilo a firma proti tomu k ŘSD podala námitky.
Důvodem vyřazení Budimexu byla údajná nekompetentnost firmy na stavbu tunelů, které jsou na 21kilometrové dálniční trase dva.
„Obsahem odvolání jsou i reference požadované ŘSD o kvalifikační způsobilosti v oblasti tunelářství. Stavět můžeme začít prakticky hned. Stroje i nezbytný personál máme připraveny v příhraničí. Věnovali jsme tomu tolik času a energie, že nemůžeme couvnout. Pokud česká strana odvolání odmítne, pravděpodobně se obrátíme na soud,“ řekla Novinkám koncem května Zyglewská.
Poláci se kvůli českým stavebním zakázkám učí intenzivně česky

K vyloučení Budimexu ŘSD přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil do hodnocení nabídek. Firma podle antimonopolního úřadu v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. ŘSD začátkem května uvedlo, že Budimex ani přes opakované výzvy nedoložil plnění kvalifikačních kritérií.
Polská dálnice ze Štětína se zadrhla v Královci
Začne se na konci třetího čtvrtletí?
Ředitel Mátl nedávno řekl, že stavební práce zřejmě nezačnou dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí loni v prosinci. Mátl uvedl, že projekt, který je největší soutěženou dálniční zakázkou v historii, je ze strany ŘSD připravený.
Proti výběru Budimexu v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads patřící do skupiny Metrostavu, který soud kvůli korupční kauze Davida Ratha vyloučil na tři roky z účasti na veřejných zakázkách. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.
Chceme začít okamžitě stavět. Poláci jsou otrávení z komplikací ohledně dostavby D11
Reference ze stavby tunelu v Kolumbii
MI Roads tvrdí, že firma Budimex doložila kvalifikaci na stavbu tunelů cizí referencí ze stavby tunelu v Kolumbii, která neodpovídá požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku.
Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny.
Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.
ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.
Poláci mohou začít stavět na D35. Konkurence tady na rozdíl od D11 stáhla krovky
