Hlavní obsah

Polskému Budimexu se nedaří zvrátit vyřazení z dostavby D1. ŘSD jeho námitky zamítlo

Královec/Trutnov

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zamítlo námitky polské stavební společnosti Budimex proti jejímu vyloučení z výběrového řízení na stavbu úseku D11 z Trutnova na státní hranici s Polskem, uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Společnosti nyní běží lhůta pro podání přezkumu k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Polská dálnice S 3 stále končí náspem na české louceVideo: Vladislav Prouza, Novinky

Článek

Budimex původně tendr v hodnotě přes 11 miliard korun vyhrál, ale rozhodnutí ŘSD o jeho vítězství zrušil antimonopolní úřad. Následně ŘSD Budimex ze soutěže vyloučilo a firma proti tomu k ŘSD podala námitky.

Důvodem vyřazení Budimexu byla údajná nekompetentnost firmy na stavbu tunelů, které jsou na 21kilometrové dálniční trase dva.

„Obsahem odvolání jsou i reference požadované ŘSD o kvalifikační způsobilosti v oblasti tunelářství. Stavět můžeme začít prakticky hned. Stroje i nezbytný personál máme připraveny v příhraničí. Věnovali jsme tomu tolik času a energie, že nemůžeme couvnout. Pokud česká strana odvolání odmítne, pravděpodobně se obrátíme na soud,“ řekla Novinkám koncem května Zyglewská.

K vyloučení Budimexu ŘSD přistoupilo v návaznosti na rozhodnutí ÚOHS, po kterém se tendr vrátil do hodnocení nabídek. Firma podle antimonopolního úřadu v tendru nesplnila podmínku technické kvalifikace. ŘSD začátkem května uvedlo, že Budimex ani přes opakované výzvy nedoložil plnění kvalifikačních kritérií.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Polská dálnice ze Štětína se zadrhla v Královci

Začne se na konci třetího čtvrtletí?

Ředitel Mátl nedávno řekl, že stavební práce zřejmě nezačnou dříve než ke konci třetího čtvrtletí letošního roku. Původně ŘSD plánovalo, že stavbu s vybraným Budimexem zahájí loni v prosinci. Mátl uvedl, že projekt, který je největší soutěženou dálniční zakázkou v historii, je ze strany ŘSD připravený.

Proti výběru Budimexu v prosinci podalo námitky sdružení vedené MI Roads patřící do skupiny Metrostavu, který soud kvůli korupční kauze Davida Ratha vyloučil na tři roky z účasti na veřejných zakázkách. Když s námitkami neuspělo u ŘSD, obrátilo se na antimonopolní úřad.

Reference ze stavby tunelu v Kolumbii

MI Roads tvrdí, že firma Budimex doložila kvalifikaci na stavbu tunelů cizí referencí ze stavby tunelu v Kolumbii, která neodpovídá požadavkům ŘSD. Budimex podle MI Roads také nesplnil kvalifikační požadavky pro odborný personál. Budimex výhrady svého konkurenta odmítl. Uvedl, že má zkušenosti i z realizací tunelů v Polsku a ve Španělsku.

Budimex nabídl v soutěži nejnižší cenu 11,35 miliardy korun bez DPH, tedy 87 procent původně předpokládané ceny.

Úsek D11 z Trutnova na hranici naváže na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Úsek, jehož součástí jsou i dva půlkilometrové tunely, by měl být podle dosavadních plánů hotový v roce 2027.

ŘSD připravuje i stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova. Se zahájením stavby počítá v roce 2025 a s uvedením do provozu v roce 2028. Tím by byla celá D11 hotová.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978. Zatím je z plánovaných 154 kilometrů hotových 113 kilometrů. Od prosince 2021 dálnice končí na severním okraji Jaroměře.

Související témata:

Výběr článků

Načítám