Článek
Dálniční síť v Polsku má v současnosti 1712 kilometrů. Ve vlastnictví státu je 1244 km, z čehož 241 km tvoří placené úseky. Podnikatelé vlastní nebo mají v pronajmu 468 km dálnic, z nichž placených je 451 kilometrů.
„Co se týče bezplatného užívání státních úseků dálnice, je vše jasné. Se soukromníky o zrušení poplatků a jejich refundace vládou se však budeme snažit co nejdříve dohodnout,“ uvedl v RadiuZet ministr rozvoje a technologii Waldemar Buda.
„Pokud by však finanční požadavky podnikatelů byly až příliš přemrštěné nebo by se zrušením dálničních poplatků nesouhlasili, vláda jejich majetek ve veřejném zájmu může podle platných zákonů vyvlastnit, přičemž o výši odškodného by rozhodl soud,“ zdůraznil Buda.
Mezi úseky, které by od léta neměly být zpoplatněny, patří podle serveru Rzeczpospolita.pl dálnice A4 mezi Vratislaví a Gliwicemi a dálnice A2 mezi Koninem a Strykowem. Nyní se platí systémem mýtného nebo přes mobilní aplikaci.
Zrušení mýtného, necelého půl roku před parlamentními volbami, řidičům osobních aut během uplynulého víkendu přislíbil lídr vládního Práva a spravedlnosti (PiS) Jaroslaw Kaczynski.
Zatímco v Polsku poplatky ruší, tak v České republice vláda premiéra Petra Fialy (ODS) před pár dny rozhodla o navýšení poplatku za využívání dálnic. Roční dálniční známka od března příštího roku podraží o 800 Kč a nově řidiče vyjde na 2 300 Kč.