Článek
Podle všeho ale neměl být zveřejněn. I když průzkum CzechInvestu přináší nadějnou zprávu pro tisíce lidí. Vždyť OKD podle svých stránek dává práci čtrnácti tisícům lidí, jedenáct tisíc jsou zaměstnanci a tři tisíce u dodavatelů, tak podle informací Práva měla být ze strany některých státních činitelů vyvíjena snaha, aby průzkum zůstal v šuplíku.
Všichni od železa, vody a přepravy berou
Záchranářská opatření s obřími subvencemi ze státní kasy by se mohla před volbami hodit. Tyto zákulisní informace umocnilo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), když po dotazech Práva, zda takové šetření existuje a s jakými výsledky, jeho tiskový odbor jen odkázal na ministerstvo práce.
Až po připomínce, že o šetření mezi firmami v rámci resortu MPO máme povědomí, a žádosti, ať ministerstvo odpoví, poskytlo Právu průzkum v plném znění. I tak ale v komentáři k němu zpochybňuje jeho význam s tím, že se „průzkumu zúčastnilo jen 28 procent firem v kraji“.
Pouze? Z tří desítek největších společností v kraji s více než 500 zaměstnanci na průzkum vládní agentury reagovaly dvě třetiny z nich. A odpověděly tak, že dělnické profese berou. A jak vypadá situace podle průzkumu CzechInvestu?
„Kvalifikovaný odhad absorpční kapacity, přepočtený na všechny relevantní firmy v kraji, je za stávající situace zhruba sedm tisíc nových pracovních míst v následujících letech,“ uvádí.
Na průzkum CzechInvestu odpovědělo 494 firem, tedy asi třetina podniků v kraji s více než padesáti zaměstnanci. Na zaměstnanosti v kraji se podílejí více než devíti procenty. Budou mzdy stejné?
Potřeba rekvalifikace
Tyto společnosti mají přes čtyři tisíce volných míst, převážně dělnického charakteru. S úřady práce je v kontaktu 80 procent z nich. Z největších zaměstnavatelů v kraji CzechInvestu odpovídaly Třinecké Železárny, Veolia Energie ČR, DHL Express, Strojírny a stavby Třinec, ŽDB Drátovna, Arriva Morava, Husqvarna Manufacturing, Slévárny Třinec, Správa silnic Moravskoslezského kraje a Severomoravské vodovody a kanalizace.
„Firmy mají v plánu nabírat tisíce nových zaměstnanců během roku a půl,“ řekla Právu mluvčí CzechInvest Petra Menclová.
„U přechodu z OKD je třeba vzít v potaz potřebu rekvalifikace, zdravotní zátěže z bývalého pracoviště a také motivaci. Průměrný (dělnický) plat v OKD je kolem 35 tisíc korun, navíc zaměstnancům vzniknou nové náklady na dojíždění,“ vysvětlila.
Je otázka, zda ty samé peníze by příchozím z OKD platily i jiné firmy. Jak ale Právu potvrzují představitelé Asociace exportérů, například obsluhy CNC strojů takové výplaty mají i v jinak chudších regionech republiky.