Hlavní obsah

Polovina plateb přes Revolut je domácích. Banka chce konkurovat těm tradičním, pobočku ale neotevře

Působení fintechové společnosti Revolut v Česku nabírá na obrátkách. Digitální banka z Litvy se blíží hranici jednoho milionu českých uživatelů a jejím cílem je stát se pro klienty primární bankou. Domácí platby už nyní tvoří polovinu všech plateb. Do budoucna je navíc ve hře i možnost nabídky úvěrů a časem přibude možnost investovat do tuzemských akcií. V rozhovoru pro Novinky to řekl Antoine Le Nel, šéf marketingu (CMO) Revolutu.

Foto: Michal Šula, Novinky

Šéf marketingu Revolutu Antoine Le Nel

Článek

V Česku máte 850 tisíc zákazníků a do konce roku se chcete dostat na milion. Takové číslo už by vás v tomto směru řadilo mezi největší banky u nás. Co je tedy konečným cílem Revolutu v Česku? Je to snaha být přímým konkurentem pro již zavedené banky a stát se tak pro klienty bankou na denní bázi?

Ano, přesně tak. Chceme být místem pro všechno, co souvisí s penězi a vašimi financemi, což z nás samozřejmě dělá přímého konkurenta tradičních bank. Chceme pokrýt všechny potřeby zákazníka a stát se jeho primární bankou, a to by nás snad časem mohlo dostat na pozici číslo jedna na každém trhu, kde momentálně figurujeme.

Já osobně používám Revolut pouze při svých cestách do zahraničí díky výhodné směně měn. Bonusem je i virtuální karta, protože je mnohem bezpečnější než ta fyzická. Jsem typickým zákazníkem Revolutu?

U Revolutu to je tak, že se jedná o velkou aplikaci. Nabízíme řadu různých produktů a pro každý z nich existuje jiný typ uživatele. Takže máte například někoho, kdo si založí účet, protože chce cestovat do zahraničí a používat během toho tu (virtuální) kartu. Pak máte třeba lidi, kteří účet používají spíše k převodům peněz nebo k posílání peněz do zahraničí. Nebo jsou lidi, kteří účet používají k obchodování s kryptoměnami, a tak dále.

Revolut dostal po letech čekání bankovní licenci ve Velké Británii

Ekonomika

Jde zkrátka o to, že pro každého z těchto uživatelů máte jeden profil, ale hlavně máte profil, který v podstatě umí všechno tohle. Každý má svůj vlastní vstupní bod, díky kterému začne s Revolutem, myšlenkou ale je, že uživatel postupně přijme všechny tyto produkty jeden po druhém. Můžete se na to dívat jako na jídelní produkt: víte, které místo navštívíte, protože máte konkrétní potřebu a je to to, co chcete. Ale pak začnete objevovat zbytek nabídky a nakonec dostanete vámi vybrané menu a právě tehdy už nepotřebujete jinou banku.

I u tradičních bank ale klienti využívají více služeb. V čem se tedy tento přístup liší od jakékoliv jiné banky?

Vidíme, že přijetí dalších produktů postupem času roste, což je oproti tradičním bankám velmi odlišné. Když jste u tradiční banky, tak se vědomě rozhodnete přesunout jinam a s tím přesunete v podstatě všechny své produkty z jedné banky do druhé, ať už jde o hypotéku, nebo úspory… Tohle všechno ze dne na den přesunete. U Revolutu to takhle není. Začnete s nějakou potřebou a pak začnete s přebíráním dalšího produktového portfolia.

Zmínil jste hypotéky. Plánujete je v Česku v budoucnu nabízet?

Pro příští rok na tom pracujeme v Irsku a Litvě. V bankovnictví jsou dva velké produkty: úspory a půjčky. Investujeme do obou, protože víme, že to je pro lidi důležité. Začneme pilotním projektem v Irsku a Litvě, abychom se ujistili, že to dává smysl, a pak to postupně zavedeme na různé trhy. Ale bohužel nemohu říct, kdy se tak stane v Česku.

Revolut není jen o bankovních službách. Mnoho lidí si vytvořilo účet díky možnosti investovat do kryptoměn nebo akcií. Česko je jednou z mála zemí, kde jste spustili novou investiční aplikaci. Je o ni zájem?

Spustili jsme to teprve nedávno, takže konkrétní čísla nemám, ale první dny byly působivé, protože jsme zaznamenali, že aplikace je stahována více než samotná aplikace Revolut, což pro nás bylo docela překvapením. Říká nám to, že v Česku existuje zájem o produkt, který je specifičtější a jde více do hloubky v oblasti obchodování.

Americkým akciím se daří, jsou na historických maximech

Ekonomika

Pro mnoho Čechů může být důležité, zda přidáte také možnost investovat do tuzemských akcií.

Lokalizace je důležitá zejména právě ve světě obchodování. Je pravda, že momentálně se zaměřujeme hlavně na evropské a americké akcie. Časem ale přidáme lokální akcie, je to jen o stanovení priorit.

Takže otázkou zůstává kdy, nikoliv jestli?

Ano, přesně tak.

Pro některé klienty je důležité, že banka má kamennou pobočku, aby mohli některé věci vyřídit osobně. Plánujete to?

Návštěva kamenných poboček je obvykle spojena s určitým segmentem populace, který nutně není naším primárním cílem. Tím je věková populace 25 až 45 let, ze které máme většinu našich uživatelů. A to je populace, která ve skutečnosti nechce navštěvovat kamennou pobočku. Nicméně chceme být globální bankou číslo jedna, takže budeme muset najít nějaký způsob, jak nabídnout nějakou fyzickou přítomnost. Pobočka je velmi nepravděpodobná, ale mohou to být věci jako prodejní automaty na letištích, bankomaty apod.

Který segment je pro vás důležitější: bankovní služby nebo investiční produkty?

Největším segmentem je bankovnictví. Segment investic je více specializovaný, ale je čím dál více lidí, kteří se vrhají do sólo obchodování. Vidíme to po celé Evropě, protože finanční vzdělávání roste, a to je samozřejmě velmi dobře. Lidé chtějí mít své finance na starosti, ale denní bankovnictví je prostě mnohem větší trh. Každý využívá bankovnictví denně, takže momentálně to je jasně největší aspekt našeho podnikání.

Banky si teď slušně mastí kapsy, shodují se experti

Ekonomika

Jak už bylo řečeno, Revolut má v Česku 850 tisíc klientů. Kolik z nich právě používá vaše bankovnictví denně, například při platbách kartou v obchodě?

Téměř polovina plateb probíhá na domácím trhu. Pozorujeme, jak se tento podíl mění v závislosti na vyspělosti trhu. V začátcích pronikání na daném trhu je mezinárodních plateb mnohem více než těch domácích, postupem času se to ale vyvíjí a třeba v zemích, jako je Rumunsko, máme na trhu ještě větší postavení než v Česku a v takových zemích mohou domácí platby činit až 80 procent všech plateb.

Po letech snažení vám Bank of England v červenci udělila bankovní licenci. Jak velký posun pro společnost to je a proč to trvalo tak dlouho?

K tomu, proč to trvalo tak dlouho, se nebudu moc vyjadřovat, protože se jedná o velmi technické věci. Důležité je, že jsme ji dostali, a to z mnoha důvodů. Za prvé to je britský trh, kde je z pohledu spotřebitelské důvěry důležité, aby lidé věděli, že Revolut je banka, které mohou věřit, a že je jako jakákoliv jiná banka, kterou mohou ve Velké Británii najít.

Druhým aspektem je, že licence nám pomůže uvést na trh více věcí včetně úvěrů, specifičtějších spořicích produktů apod. A také si myslím, že nám to pomůže z hlediska expanze, protože máme mnoho různých licencí po celém světě a licence z Velké Británie nám pomůže získat nějaké další.

Můžete nám prozradit nějaké nové informace ohledně možného vstupu společnosti na burzu? Kdy by k tomu mohlo dojít a počítá se s Londýnem nebo je prioritou burza v New Yorku?

To, na jakou burzu vstoupíme, nekomentujeme. Ale mohu říct, že aktuálně to není něco, na co se primárně zaměřujeme. Náš byznys je velký, ale stále jsme velmi daleko od toho, čeho chceme dosáhnout, takže věříme, že nás čeká ještě větší růst předtím, než začneme uvažovat o vstupu na burzu.

Takže příští rok není ve hře?

Časový rámec vám nedám, ale momentálně to není na prvním místě. Teď se zaměřujeme na udržení růstu na našich klíčových trzích a pracujeme na expanzi v oblastech mimo Evropu.

Qerko získalo licenci od ČNB, může expandovat do Evropy

Ekonomika

Výběr článků

Načítám