Článek
„Slevy po dohodě v koalici zachováme na padesáti procentech,“ potvrdil Právu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
„Rozpočtový dopad slevy na jízdném bude zohledněn v návrhu státního rozpočtu pro rok 2024, který bude vláda schvalovat v příštím týdnu,“ dodala mluvčí resortu financí Gabriela Krušinová.
Se zachováním slevy už počítá i cenový věstník ministerstva financí. Nic na tom nezměnily ani některé hlasy ve vládní koalici požadující úpravu slev a jejich větší zacílení.
Ve Středočeském kraji zdražuje jízdné
„Měl by tam být sociální aspekt. Plošné rozdávání odmítáme, státní rozpočet je napnutý,“ prohlásila dříve místopředsedkyně KDU-ČSL a senátorka Šárka Jelínková.
Kupka v té souvislosti připomněl, že k významnému omezení došlo už loni, kdy se slevy snížily z 75 na 50 procent. Stát tím podle ministra dopravy ušetřil nejméně 1,8 miliardy korun.
Šetřit chtějí jinde
Slevy na jízdné pro žáky, studenty a cestující starší 65 let zavedla v roce 2018 vláda Andreje Babiše (ANO). Před covidem v roce 2019 stát za slevy dopravcům vyplatil 5,79 miliardy korun. Během pandemie v důsledku uzavírek ekonomiky účet klesl o více než dvě miliardy korun.
Resort dopravy by měl podle plánů vlády na dotacích ušetřit přes šest miliard korun, celkový rozpočet v příštím roce si pak podle návrhu pohorší o 16 miliard korun.
Jasné už je, že o dvě ze šesti miliard přijdou kraje z částky, kterou jim stát ročně posílá na opravy silnic druhé a třetí třídy.
Středočeský kraj od dubna zkrátí platnost jízdenek PID
Další částku resort slibuje ušetřit na provozu, zejména zvýšením efektivity Ředitelství silnic a dálnic ČR a Správy železnic či zrušením některých agend a neobsazených pozic a částečně i propouštěním úředníků.
Dalších několik miliard by chtěl Kupka najít v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Na tyto úspory si ale resort paradoxně půjčí, takže půjde jen o odklad výdajů.
„Rozpočet fondu na příští rok je navržen ve zhruba stejné výši jako letos, část této sumy bude kryta úvěrem,“ potvrdil mluvčí dopravy František Jemelka.
Standardní možnosti státního rozpočtu jsou a budou podle něj omezené, a tak resort hodlá začít více využívat alternativní zdroje financování a nové dálnice i železnice stavět metodou PPP, tedy ve spolupráci státu se soukromými firmami, jako se už dostavuje dálnice D4.
„Po vzoru dopravně úspěšného Polska chceme také využívat financování skrze Evropskou investiční banku,“ uzavřel Jemelka.