Článek
Podnět k prošetření nákupu podalo samo vedení Českých drah (ČD), které z nevýhodných podmínek smlouvy podezřívá své předchůdce. Vyšetřování policie je ale vedeno proti neznámému pachateli.
České dráhy si nechaly zpracovat několik nezávislých auditů a z nich vyplývá, že byly uzavřeny tehdejšími generálními řediteli nevýhodné smlouvy, například byly zbytečně pořízeny náhradí díly, které ČD nemohou využít.
"Nikdo zatím nebyl obviněn," řekl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan.
Firma za sedm souprav zaplatila 4,3 miliardy korun. Nákup začal být podezřelý poté, co se ukázalo, že vlaky jsou poruchové. Hned po zahájení provozu je výrobce, firma Alstom, musel opravit. Kvůli softwarové chybě se vlaky v polovině trasy zastavovaly.
Nynější šetření ale s těmito poruchami nesouvisí. Týká se například toho, že dráhy objednaly drahé doplňky do vlaku ještě před dodáním samotných souprav. Doplňkům tak vypršela záruční doba dříve, než je vůbec někdo začal používat.
"Toto vyšetřování nikterak nesouvisí ani neovlivňuje stávající provoz vlaku Pendolino. Ten je od počátku února vysoce úspěšný a zcela spolehlivý. Na trase Praha - Ostrava díky němu vzrostl počet cestujících až o 30 procent," uvedl k vyšetřování mluvčí ČD Aleš Ondrůj.
Bývalé vedení: ČD mohly od smlouvy odstoupit
Nákupní smlouvu podepsal v roce 1995 někdejší ředitel ČD Rudolf Mládek, pod následnými dodatky jsou podpisy jeho nástupců Vladimíra Sosny a Dalibora Zeleného. Smlouvu o nákupu náhradních dílů pak podepsal v roce 2002 náměstek ředitele Ivo Malina.
Lidé z bývalého vedení drah se proti nařčením brání. Podle Zeleného může vyšetřování zjistit, proč součané vedení od smluv neodstoupilo, když byly tak nevýhodné, jak tvrdí. Podle mluvčího ČD ale bylo pro dráhy výhodné rychlovlaky převzít, provozovat a za zpoždění naúčtovat výrobci penále.
V případě trestního stíhání konkrétního člověka by mohl u soudu skončit s trestem až dvou let vězení, zákazem činnosti či peněžitou pokutou.