Článek
Děti Země podle předsedy ekologické organizace Miroslava Patrika už skoro dva měsíce čekají na reakci ministerstva dopravy ke čtyřem procesním námitkám proti dostavbě D 11. „Nic nebrání tomu, aby ministerstvo rozhodlo,“ tvrdí Patrik.
Dokud ministerstvo dopravy nevyřeší připomínky ekologických aktivistů, stavební povolení nenabude právní moci polské stavební stroje se nehnou z místa.
„Věc rozkladu byla postoupena rozkladové komisi ministra dopravy, která je poradním orgánem ministra. Rozkladová komise po prostudování rozsáhlé spisové dokumentace a posouzení námitek odvolatele věc projedná a navrhne panu ministrovi rozhodnutí o rozkladu v souladu se zákonem,“ konstatoval ministerský mluvčí František Jemelka.
„Výzvou pro českou politickou reprezentaci je, aby urychlila přípravu a výstavbu tuzemské dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Projev Grety Thunbergové narušil účastník klimatické demonstrace. Vyčetl jí pozvání Palestinky
Polský Budimex hodlá nejsložitější jedenadvacetikilometrový dálniční úsek D11, s osmadvaceti mosty, dvěma tunely a třemi mimoúrovňovými křižovatkami, postavit do roku 2027 za vysoutěženou cenu 11,4 miliardy korun bez DPH.
„Zakázky dokončujeme včas, leckdy s předstihem. Pokud všechno půjde podle plánu, mohou práce na D11 začít za necelý měsíc,“ ujistil ředitel české pobočky Budimexu Adam Barszczynski.
Jestliže se česká strana s požadavky ekologů, mj. vedením ekologického deníku nebo měřením hlučnosti v prvních dvou letech dálničního provozu, zavčasu nevypořádá, uřízne si u připravených polských stavbařů pořádnou ostudu.
Poláci rozladění pomalostí výstavby D11 koncem letošního září české kolegy nepozvali na otevření předposledního úseku S3 z Kamenné Hory do pohraniční Lubawky, jehož se zúčastnil polský premiér Mateusz Morawiecki (Právo a spravedlnost). Dálnici ze Štětína k českým hranicím plánují Poláci zprovoznit v polovině příštího roku.
Budimex s historií od roku 1968 se zapsal do výstavby české dopravní infrastruktury poprvé v sedmdesátých letech minulého století, kdy polští stavbaři stavěli krkonošské silnice z Trutnova do Pece pod Sněžkou, z Vrchlabí do Špindlerova Mlýna nebo z Turnova do Liberce.
Firma s ústředím ve Varšavě se podle mluvčí Diany Zyglewské hodlá v Česku po vyhraném tendru na dálniční úsek D11 ucházet i o další stavební zakázky. „Kromě úseku od Trutnova k polským hranicím se Budimex plánuje účastnit dalších silničních tendrů v České republice. Potenciálně připravujeme nabídku na výstavbu posledního úseku D11 z Trutnova do Jaroměře, ale zatím neznáme úplný výčet požadavků zadavatele,“ potvrdila Novinkám Zyglewska.