Článek
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže přivřel nedávno z podnětu jednoho z neúspěšných účastníků loňského tendru na předposlední úsek D11 Budimexu dveře k lukrativní zakázce za vysoutěžených 11,4 miliardy korun. Ředitelství silic a dálnic bude část nabídky znovu posuzovat. Tendr napadla společnost MI Roads, dceřiná firma Metrostavu, který se po rozhodnutí soudu nesmí ucházet o státní zakázky. Tvrdí, že polská firma nemá dost zkušeností se stavbou tunelů. Ta to odmítá a tvrdí, že jde o obstrukce. Stavba se v každém případě odkládá.
„Respektujeme rozhodnutí českého antimonopolního úřadu. Za nabídkou a referencemi si stojíme a budeme o kontrakt nadále usilovat,“ uvedli polští stavbaři.
Napříště hodlají reagovat na zakázky a možné obstrukce česky. „Stavba D35 ze Džbánova do Litomyšle je prvním dálničním projektem Budimexu v zahraničí, kde panuje trochu odlišná kultura a mluví se jiným jazykem,“ konstatoval člen představenstva Cezary Łysenko. „Českému trhu se věnujeme dva roky. Zaměstnanci Budimexu se proto učí česky. Určitě to brzy zvládnou na komunikační úrovni,“ prohlásil Łysenko, jenž, jak přiznal, se umí v češtině zatím jenom představit.
Stavba D35 ze Džbánova je prvním dálničním projektem Budimexu v zahraničí, kde panuje odlišná kultura a mluví se jiným jazykem
První češtináře už Budimex má
Budimex disponuje prvními česky mluvícími zaměstnanci v nedávno otevřených kancelářích v Trutnově a bývalém Dole Jan Šverma v Žacléři. Znalost češtiny Poláci využijí při kontaktech s představiteli pohraničních obcí na budoucí dálniční trase. „Učíme se česky a disponujeme společným česko-polským týmem. Budimex je připravený stavbu D11 z Královce do Trutnova okamžitě zahájit,“ prohlásil ředitel firmy pro Českou republiku a Slovensko Krzystof Sokołowski.
Znalost češtiny uplatní především při stavbě vnitrozemské D35, kde se patrně budou ucházet o další úseky. „Projekt výstavby úseku dálnice D35 je prvním krokem Budimexu k trvalému působení na českém trhu,“ říká Sokołowski.
V Polsku se za poslední roky otevřely tisíce kilometrů dálnic a rychlostních silnic, v Česku se to počítá maximálně na desítky kilometrů.