Článek
Nejvážnější konkurent polských stavbařů, dceřiná společnost Metrostavu, jemuž soud kvůli korupci zakázal účast na veřejných zakázkách, MI Roads, do výsledku tendru na D 35, tentokrát nehodila vidle.
„Sdružení firem MI Roads, Doprastav a DUNA Aszfalt, jako druzí v pořadí tendru, respektují výsledek soutěže. Vzdali jsme se práva podat námitky proti výběru Budimexu, aby mohla realizace stavby začít co nejdříve,“ řekl Novinkám mluvčí pražské společnosti MI Roads Michal Jurman.
„U stavby D11 od státní hranice do Trutnova naše námitky kvůli nesrovnalostem ve výběru dodavatele, trvají. Čekáme na verdikt antimonopolního úřadu,“ podotkl Jurman. Podle Poláků jdou Češi obstrukcemi proti výsledkům výběrových řízení na stavby českých dálnic sami proti sobě, načež výstavbu tuzemské dálniční sítě zbytečně prodlužují.
Chceme začít okamžitě stavět. Poláci jsou otrávení z komplikací ohledně dostavby D11
D 11 je lukrativnější
Firma MI Roads napadla Budimex kvůli údajně nedostatečné kompetenci při stavbě tunelů, což Poláci rezolutně odmítli. „Jde o stížnost pro stížnost. Tunely umíme,“ konstatovala Diana Zyglewská z varšavského ústředí Budimexu.
Na 21kilometrové a pro stavbaře mnohem lukrativnější trase D 11 za 11,4 miliardy korun z pohraničního Královce do Trutnova, budou tunely hned dva.
Dostavbu strategické dopravní tepny D 11, jež spojí Česko s Baltem, obstrukce na příhraničním úseku prodlouží o minimálně půl roku. Poláci hodlají návaznou dálnici S 3 plně zprovoznit už letos.
Kupka: Přípravu dálnic či elektráren řeší nový úřad, stavby zrychlí až o dva roky
Úseku D 35 už nestojí nic v cestě
Úsek D 35 ze Džbánova do Litomyšle vyjde o skoro osm miliard laciněji než D 11 .
Ministerstvo dopravy vydalo na stavbu úseku D 35 od Džbánova v polovině loňského roku stavební povolení. Práce podle tehdejšího vyjádření ministra Martina Kupky (ODS) měly začít na přelomu loňského a letošního roku. Dálniční spojení do Litomyšle by mělo být dokončeno v roce 2027.
„Probíhá příprava staveniště, načež stavební práce by se měly brzy rozběhnout,“ upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl. „Společnost Budimex přezkoumává dokumentaci od zadavatele. Po akceptaci podmínek bude podepsána smlouva. Poté bude možné převzít staveniště a zahájit realizaci investice,“ doplnila Zyglewská.
Úsek D 35 ze Džbánova do Litomyšle s devíti mosty a mimoúrovňovou křižovatkou měří skoro 7,6 kilometru. Stavba zahrnuje 5,3 kilometru protihlukových stěn a dálniční odpočívadlo.
Propojí západ a východ republiky
Pětatřicítka propojí Liberec, Hradec Králové a Olomouc, tedy západ a východ republiky, čímž vytvoří alternativu k přetížené D 1. Silničáři postupně propojují části D 35 postavené v letech 1978 až 1986. Dálnice D 35 bude po dokončení v roce 2029 dlouhá téměř 250 kilometrů. Nejdelší šedesátikilometrová část nyní spojuje Mohelnici s Lipníkem nad Bečvou.
Výstavbu v Pardubickém a Libereckém kraji komplikují připomínky měst a obcí. Dálniční koridor Českým rájem zase leží v žaludku ekologům. Zelenou dostala D 35 mezi Hořicemi a Sadovou na Královéhradecku s plánovaným dokončením v roce 2026.
Silničáři předloni zprovoznili patnáctikilometrový úsek D 35 z Časů do Ostrova před Vysokým Mýtem. Dálniční úsek odlehčí dopravě na přetížené spojnici 1/35 mezi Holicemi a Zámrskem. „Každý nový úsek D35 výrazně přispěje ke zlepšení současné situace,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl.