Hlavní obsah

Pokuty pro Booking. Ve Španělsku 10 miliard korun, v Česku před lety osm milionů

Nejen Španělé. I čeští hoteliéři si stěžují na agresivní cenové praktiky oblíbené ubytovací platformy Booking.com, které antimonopolní úřad ve Španělsku minulý týden uložil tučnou pokutu 413,2 milionu eur, tedy 10,5 miliardy korun. Od českého antimonopolního úřadu dostal Booking už v roce 2018 pokutu 8,3 milionu korun. Nyní ale žádné šetření neprobíhá. Asociace hotelů se spoléhá na přísnější evropskou regulaci.

Foto: Profimedia.cz

Nová budova centrály Booking.com v Amsterdamu.

Článek

„Nerovné obchodní podmínky znemožňovaly hotelům nabízet své pokoje na svých vlastních stránkách za nižší ceny, zatímco Booking.com si vymezil možnost snižovat ceny pokojů inzerovaných hotelem,“ uvedl mezi důvody pokuty španělský úřad. Rezervace přes Booking tvořily od roku 2019 až 90 procent tamního hotelového trhu.

„Tuto problematiku řešíme i u nás, stejný problém,“ řekl Novinkám prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek. Asociace nicméně proti Bookingu v poslední době stížnost na antimonopolní úřad nepodala.

Podle Stárka by totiž brzy mělo dojít k zásadní změně, až od listopadu začne platit nařízení Evropské unie o digitálních trzích (DMA). Bude to mimo jiné znamenat, že Booking bude muset sdílet data, umožnit hotelům přímou komunikaci s klientem a v první řadě odstranit všechny paritní ustanovení.

„Hotel dle tohoto ustanovení musí mít na stránkách zprostředkovatele stejnou nebo vyšší cenu než na Bookingu, což hodně omezuje případnou motivaci hostů, aby rezervovali přímo bez zprostředkovatele,“ popsal význam paritních doložek Stárek.

Jedná se o stejnou praktiku, která vadila španělskému úřadu. „Očekáváme, že paritní doložky budou odstraněny,“ podotkl Stárek.

Obří pokuta pro Booking. Ve Španělsku musí zaplatit 10,5 miliardy

Ekonomika

„Booking se snaží hotely nutit k nějakým prodejním cenám, aby měl nejvýhodnější nabídku a zvyšoval tak svůj podíl, což je právě jádrem většiny sporů a soudních sporů,“ řekl Novinkám Jaroslav Svoboda, majitel hotelové sítě Czech Inn Hotels.

Podle něj platí, že přímý prodej například přes web hotelu většinou zákazníkovi zajistí lepší cenu než přes prostředníky.

V posledních letech ale lidé rádi ubytování jak v soukromí, tak v hotelích vybírají s pomocí internetových platforem, kde mají větší výběr nabídek pohromadě. I proto jsou hoteliéři na zprostředkovatelích do velké míry závislí.

„Nemáme data, jak je to konkrétně s Bookingem, ale všeobecně se v rezervacích, které nejsou provedeny přímo s ubytovacím zařízením, v průměru pohybujeme někde na 70 procentech,“ popsal Stárek.

Mezi další zprostředkovatele patří TripAdvisor, AirBnb, Expedia nebo eHotel.cz.

Vznikla v Amsterdamu

Tuzemský Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Bookingu v roce 2018 pokutu 8,3 milionu korun za zakázané obchodní dohody. Podle něj se pochybení týkalo let 2009 až 2015, načež firma paritní klauzule upravila.

Antimonopolní úřad se nyní Bookingem nezabývá. „Nevedeme se společností správní řízení. Úřad v uvedené věci neobdržel žádnou stížnost ani nedisponuje indiciemi pro šetření z vlastního podnětu,“ sdělila mluvčí Milena Marešová.

Booking.com byl založen v roce 1996 v Amsterdamu. Nyní je dceřinou společností americké Booking Holdings, jejíž celosvětový čistý zisk loni dosáhl loni čtyř miliard dolarů (91 miliard Kč).

V Barceloně zakážou krátkodobé pronájmy pro turisty

Cestování
Související témata:

Výběr článků

Načítám