Článek
Protiprávního jednání se ČD s ÖBB měly dopustit v letech 2012 až 2016, kdy bránily RegioJetu v expanzi na trhu, a to nejen v Česku, ale i na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní, uvedla Komise ve středeční tiskové zprávě.
ČD a ÖBB koordinovaly své kroky týkající se prodeje ojetých vagonů ÖBB pro dálkovou osobní dopravu, aby zabránily RegioJetu v jejich nákupu. Postup při prodejích společnosti zmanipulovaly tak, aby český státní dopravce mohl vagony nakoupit právě na úkor RegioJetu, případně se dohodly na jiném vhodném kupci, pokud ČD o vozy neměly zájem, uvedla EK.
Vozy ÖBB přitom byly pro RegioJet důležité zejména z hlediska jejich kvality a moderních prvků, ale také proto, že již byly schváleny pro provoz v Česku.
České dráhy opět v zisku, ten ale klesl
Rakouský dopravce s Komisí při vyšetřování spolupracoval, a proto mu v rámci programu shovívavosti byla pokuta snížena o 45 procent na 16,71 milionu eur (421 milionů Kč). „Snížení odráží načasování spolupráce ÖBB a rozsah, v jakém důkazy, které poskytla, pomohly Komisi prokázat existenci kartelu,“ uvedla EK.
Českým dráhám pokuta ve výši 31,94 milionu eur (804 milionů Kč) snížena nebyla. Dopravce však s rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítá, že by docházelo k zásahům do obchodu s použitými vozy ÖBB.
„Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než osm let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat,“ uvedl mluvčí drah Filip Medelský.
RegioJet bude chtít náhradu škody
„Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci. Společnost se bude nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU, přičemž je přesvědčena, že Evropská komise nevzala v úvahu všechny relevantní skutečnosti, včetně toho, že České dráhy reálně nepožívaly žádného preferenčního zacházení při nákupech použitých vozidel,“ dodal mluvčí.
Na případné zaplacení pokuty mají ČD vytvořenou rezervu, takže by to nemělo mít negativní dopad na hospodaření společnosti.
„Můžeme potvrdit, že jsme od Rakouských drah zakoupili přibližně 70 vagonů. Od určitého okamžiku však všechny další nákupy uskutečnily již pouze České dráhy, celkem šlo o zhruba 200 vagonů,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.
„Informaci o tom, že Evropská komise při razii našla důkazy o nezákonném jednání namířeném proti Regiojetu, jsme získali z médií. Jakmile obdržíme oficiální závěry Evropské komise, můžeme celý příběh komunikovat. Evropská komise zde funguje jako soutěžní orgán, a pokud prokáže protisoutěžní jednání, máme právo na náhradu škody, o kterou se také přihlásíme,“ dodala mluvčí soukromého dopravce.