Článek
Průmysl tak meziročně klesal druhým měsícem v řadě a dolů ho táhly především automobilky a výrobci dílů pro vozidla.
Pozitivně se do celkových čísel promítla výroba ostatních nekovových minerálních výrobků nebo ostatní zpracovatelský průmysl, kde se projevily mimořádné zakázky a zvýšená předvánoční výroba.
Celková hodnota nových zakázek nicméně podle statistiků meziročně klesla o 1,4 procenta.
Produkce nošovického Hyundaie klesne letos o jedenáct procent, v pátky teď nebude vyrábět
„Výsledky průmyslu loni dlouhou dobu vylepšovaly automobilky, ale jak ukazuje finále roku, už ani tam není prostor k dalšímu růstu,“ poznamenal hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. „Plány elektromobility narazily bez dodatečných finančních stimulů na straně poptávky na realitu všedního dne, respektive na preference zákazníků,“ doplnil.
Podle ekonoma Deloitte Filipa Pastuchy vykázalo automobilové odvětví výrazný pokles o 7,1 procenta.
„Kromě snížené zahraniční poptávky se rovněž jedná o strukturální problém Evropy, neboť konkurenti z Číny a USA mají technologický náskok na poli elektromobility a obrat nelze očekávat v krátkém horizontu,“ sdělil Novinkám Pastucha.
Klesá objem zakázek
Hlavní brzdou průmyslu podle Dufka zůstává slabá zahraniční i domácí poptávka. „Napovídá tomu i listopadový vývoj nových zakázek, které rovněž poklesly, a to včetně automobilového průmyslu. V tomto nejdůležitějším odvětví jde o nezanedbatelné snížení o pět procent,“ uvedl ekonom.
Jednoznačně slabé výsledky průmyslu vytvářejí tlak na další racionalizaci, která se projevuje mimo jiné propouštěním zaměstnanců.
Dufek míní, že vzhledem k situaci u našeho hlavního obchodního partnera, Německa, začne lepší časy tuzemský průmysl zažívat nejdříve ve druhé polovině roku. „Je otázkou, jak s vysokými cenami energií dokáže konkurovat na mezinárodních trzích,“ dodal.
„Situace v průmyslu zůstává i nadále neutěšená a problémy se zřejmě dále prohlubují,“ komentoval vývoj analytik Cyrrusu Vít Hradil.
Loňský listopad představoval již třetí měsíc v řadě, kdy průmyslová výroba meziměsíčně klesla, přičemž tempo tohoto ochlazování postupně zesílilo. „Významný podíl na tom tentokrát měl útlum v klíčovém odvětví výroby motorových vozidel, nicméně v červených číslech zůstala přibližně celá polovina zpracovatelských sektorů,“ podotkl Hradil.
Povzbudivou zprávou ze zahraničí je, že podle posledních statistik německý průmysl a vývoz v listopadu stouply více, než se čekalo. Průmyslová výroba tam proti říjnu vzrostla o 1,5 procenta, zatímco vývoz se zvýšil o 2,1 procenta.