Článek
Ceny paliv zůstávaly na valné většině polských pump v pondělí na stejné úrovni těsně pod šest zlotých, zhruba okolo třiatřiceti korun za litr Naturalu 95 a dieselu. V Česku aktuálně ceny paliv klesají o desetihaléře a cena u většiny čerpacích stanic je pod 40 korunami. Tankování v Polsku je pro české řidiče stále lukrativní, neboť na litru benzinu i nafty lze ušetřit skoro osm korun.
„Samotného mne to zajímalo, a tak jsem v neděli vyrazil na kole do Lubawky, jak to vypadá u tamní benzinky. Fronty lidí, co chtějí na poslední chvíli urvat cenovou výhodu, jsem neviděl, a dokonce stále měli benzin i naftu,“ sdělil Miroslav Vlasák, jenž bydlí v sousedním Žacléři.
Podobnou situaci zaznamenal, když jel v pondělí ráno do kanceláře v dolnoslezské Jelení Hoře. Pumpy po zhruba padesátikilometrové trase nebyly v obležení motoristů. „Nejdražší palivo, mírně přes šest zlotých, jsem zaznamenal u konkurenční pumpy Müller na obchvatu Kowar. Jinak všude pod šest zlotých,“ konstatoval Vlasák.
Volby v Polsku vyhrála PiS, blíž k vládě má opozice
Řadě polských pump alespoň podle předního polského listu Gazeta Wyborcza paliva o volebním víkendu načas došla. Poláci i Češi, zejména z příhraničí, se obávali, že po volbách benzin zdraží, a přijížděli k pumpám s objemnými kanystry.
„Muž si udělal takové zásoby, že auto se pomalu nevejde do garáže. Možná budeme kšeftovat s benzinem, až se vrátí normální ceny,“ cituje list kadeřnici Katarzynu. Orlen se podle zedníka Krzysztofa chová jako zbojník, jenž bohatým šejkům bere a chudým Polákům dává.
Sleva už dlouho trvat nebude
Radost z levného polského benzinu by však na rozdíl od potravin či služeb neměla podle analytiků trvat dlouho. Samotní Poláci očekávají návrat podseknutých cen paliv na reálných skoro sedm zlotých, okolo osmatřiceti korun, v nejbližších dnech, maximálně týdnech.
Nejoptimističtější předpovědi mluví o Dušičkách, aby Poláci mohli ještě za laciný peníz navštívit hřbitovy. „Podle toho, co říkají polští kolegové, viděl bych to nejdéle po prvotních vyjednávání o budoucí podobě polské vlády,“ předjímá Vlasák.
Orlen je hlavní hráč na trhu s palivy v Polsku, podle něhož se musejí řídit ostatní prodejci, kteří by jinak neprodali ani litr.
Jeden z akcionářů Orlenu podal podle Gazety Wyborzci na vedení koncernu trestní oznámení kvůli poškozování vlastní firmy, protože prý došlo k umělému snížení cen paliv nejméně o 1,40 zlotého na litr.