Článek
Nejlevnější benzin tankují řidiči v Ústeckém kraji, kde je litr v průměru za 38,15 koruny. Nafta je nejlevnější v Královéhradeckém kraji, litr tam prodávají průměrně za 34,33 koruny.
Naopak nejdražší paliva nabízejí pumpy v Praze. Litr naturalu stojí v hlavním městě průměrně 39,78 koruny. Nafta se tam tankuje za 36,43 koruny.
Průměrná cena nafty v Česku po většinu letošního roku klesala. Svého minima dosáhla na konci května, kdy se pohybovala kolem 31 korun. Od té doby zdražuje, přičemž v posledním červencovém týdnu růst cen zrychlil. Přispělo k tomu zvýšení spotřební daně z nafty od začátku srpna o 1,50 koruny za litr. V úterý stoupla průměrná cena dieselu v mezidenním srovnání o 71 haléřů a ve středu téměř o korunu.
U benzinu je vývoj méně jednoznačný. Počátkem roku nejprve znatelně zdražil, takže počátkem února stál téměř 38 korun. Pak začal natural mírně zlevňovat, aby v dubnu přechodně zdražil opět až k téměř 37,90 koruny za litr. Posléze opět zlevnil, ale od konce května ceny rostou nebo stagnují. Stejně jako v případě nafty i cena benzinu začala výrazněji růst v posledním červencovém týdnu.
Důvodem rostoucích cen pohonných hmot je značné zdražení paliv na burze v Rotterdamu, kde za poslední měsíc vzrostla cena dieselu o více než čtvrtinu, u nafty to bylo o 17 procent.
Podle analytika společnosti XTB Jiřího Tylečka navíc budou pohonné hmoty na benzinkách zdražovat i v dalších dnech. „Dá se očekávat určitá korekce na globálních trzích, ovšem nemalý nárůst cen na čerpacích stanicích ještě můžeme v první polovině srpna kvůli postupnému propisování cen do maloobchodu očekávat,“ řekl Novinkám.
Průměrná cena benzinu by se podle něj mohla v polovině srpna pohybovat kolem 39 korun za litr, v případě nafty by se pak měla blížit 36 korunám za litr. „Samozřejmě bude záviset na dalším dění na trzích s palivy, a předpověď tak nemusí být vypovídající,“ dodal.
I přes růst cen jsou paliva v Česku v současnosti výrazně levnější než před rokem. Benzin byl počátkem loňského srpna zhruba o 5,90 koruny dražší, a za naftu tehdy motoristé platili dokonce o více než deset korun víc než nyní.