Hlavní obsah

Podvodníci volají lidem jménem ČNB a lákají z nich údaje o účtech a kartách

Praha

Česká národní banka (ČNB) v pátek varovala před podvodnými telefonáty, při nichž někdo vystupuje jejím jménem a láká z lidí údaje o jejich elektronickém bankovnictví nebo o platebních kartách.

Foto: Profimedia.cz

Podvodníci mohou lidi připravit o citlivá data, osobní údaje i peníze.

Článek

„Podvodníci se prostřednictvím dopisů a telefonátů snaží kontaktovat klienty z čísla 244001, 2441022 a 244100111,” uvedla mluvčí ČNB Denisa Všetičková.

Telefonáty se snaží z lidí vylákat veškeré údaje o platební kartě, její číslo, platnost, jméno i CVV kód – tedy údaje, které jsou třeba pro platbu na internetu. Objevily se i případy, kdy volající doporučoval stažení aplikace na sledování účtu, která měla klienta údajně varovat, že dochází k neoprávněné manipulaci s účtem.

Podvodník s virtuální měnou donutil ženu k instalaci programu. Pak získal milion

Krimi

Podle ČNB vypadají telefonáty důvěryhodně. „Často vás osloví jménem a disponují například informací o vašem posledním výběru z bankomatu,” upozornila Všetičková bez upřesnění, jak je to možné. Obecně ale může podvodník tyto informace získat například od třetí strany, jejíž stránky napadl, například e-shopu. Podle mluvčí podvodníci dokážou dokonce napodobit telefonní číslo například infolinky, jde o tzv. spoofing.

Centrální banka upozornila, že tímto způsobem lidi nekontaktuje. Centrální banka ze zákona nemá žádné klienty z řad soukromých osob s výjimkou zaměstnanců. Účty u ní má například stát či obce.

Výběr článků

Načítám