Hlavní obsah

Podpis smlouvy na mýtné se kvůli stížnostem posune

PRAHA

Sdružení Mytia poslalo ministru dopravy Milanu Šimonovskému námitku proti výsledkům tendru na vybudování a provozování mýtného. Chce, aby se celá soutěž vrátila do stadia, vněmž byli ještě čtyři uchazeči. Soutěž vyhrál rakouský Kapsch tím, že ministr vyřadil ostatní uchazeče pro nesplnění podmínek. Podpis smlouvy s vítězem se kvůli stížnosti posune o několik týdnů.

Článek

Mytia, která sdružuje Damovo, Ascom a ABD, v soutěži nabídla, že mýtné vybuduje za 15 miliard korun, Kapsch nabídl cenu 22 miliard.

Sdružení tvrdí, že důvody, které ministerstvo dopravy uvedlo k vyřazení jsou nepodstatné a zakládají se na domněnkách a účelové dezinterpretaci.

Podle mluvčí ministerstva Marcely Žižkové se proces vrátit nemůže, protože firma nesplnila zadávací podmínky stanovené výběrovou komisí, které byly stejné pro všechny uchazeče.

Podle Šimonovského byli neúspěšní uchazeči vyřazeni například proto, že jim chybělo vyjádření k technickým parametrům, případně jejich řešení mělo technické nedostatky. Některým také chyběl doklad o pojištění a  bankovní příslib.

Mýtné od roku 2007

Podpis smlouvy s vítězem se oddálí do doby, než se o oprávněnosti námitek rozhodne. Na soutěž si stěžují všichni uchazeči. Spekulují, že byla nastavena tak, aby ji vyhrál právě Kapsch s mikrovlnným systémem.

Problémem byl hlavně termín. Mikrovlnný systém nepotřebuje tak dlouho na budování. ČR původně chtěla mýtné začít provozovat ještě v roce 2006, nyní se termín posunul na rok 2007.

Pokud by ministerstvo stížnost zamítlo, mohou se uchazeči obrátit ještě na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). To už také avizovali.

Dokud nerozhodne ÚOHS

Do sporu se vložil i premiér Jiří Paroubek. Poslal ministru dopravy Milanu Šimonovskému dopis, v němž požaduje, aby se smlouva nepodepisovala do doby, než antimonopolní úřad rozhodne, že soutěž byla v pořádku. [celá zpráva] Šimonovský si myslí, že protahování smlouvy se do už tak napjatého termínu spuštění systému nepromítne.

Tendr má kritiky nejen v řadách neúspěšných firem. Například podle Autoklubu soutěž jednoznačně nahrávala mikrovlnným technologiím. Podle Václava Špičky z českého Autoklubu lze mnohem lépe využít satelitní systém jako regulátor provozu, tedy k poskytování informací o intenzitě provozu, sjízdnosti komunikací a dalších informací.

Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Sdružení Autostrade nabídlo vybudování a provoz mýtného za 17,5 miliardy Kč a nejlevnější byla s 15 miliardami Kč Mytia.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám