Hlavní obsah

Podíl českých potravin v řetězcích je od 40 do 75 procent

Aktualizováno

Podíl českých potravin na prodejích největších obchodních řetězců působících v Česku se pohybuje mezi 40 až 75 procenty. Vyplývá to z interních údajů řetězců. Nejvyšší podíl domácích produktů mají družstevní prodejny Coop, Globus, Penny Market a Tesco. Ministr zemědělství Marian Jurečka by v obchodních řetězcích podíl českých potravin rád posílil.

Foto: Stáňa Seďová, Právo

Ilustrační foto

Článek

Zatímco Kaufland a Lidl patřící stejnému německému vlastníkovi Schwarz uvádějí podíl tuzemských produktů okolo 40 procent, velkoobchodní řetězec Makro 54 procent. Vyšší podíl prodeje českých potravin uvádějí Albert (60 až 70 procent), Globus (mezi 65 a 70 procenty), Penny Market podobně jako Tesco (70 procent).

Největší podíl českých potravin z velkých řetězců, jejichž údaje jsou k dispozici, uvádí tuzemská síť družstevních prodejen Coop (75 procent). Údaje za Billu a Interspar nejsou zatím k dispozici.

Jurečka chce přitvrdit v kontrolách

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) se kvůli tomuto tématu sešel v úterý vůbec poprvé se zástupci českých obchodních řetězců. „Obchodní řetězce se nemůžou řídit jen vidinou nejvyššího zisku. Velmi důležité je, aby nabízely kvalitní zboží českých výrobců a producentů, protože zákazníci takové potraviny vyžadují,“ uvedl.

Slíbil také častější kontroly jakosti potravin a přísnější postihy. Zejména pokud některý podnik nezjedná nápravu ani po opakovaném upozornění. „V okamžiku, kdy vidíte, že náprava není žádná a je to součástí business plánu, tak je třeba zvažovat nejvyšší sazbu, možná i zahájit debatu, zda takový subjekt má mít vůbec živnostenské oprávnění,“ řekl ministr po jednání.

Miliónové pokuty

Podle novely potravinářského zákona, která začne platit od ledna příštího roku, může za porušení kvalitativních nároků nebo za špatné značení potravin padnout pokuta až 10 miliónů, dosud to byly maximálně tři milióny. Za nebezpečné a zdravotně závadné potraviny to může být až 50 miliónů pro výrobce.

Jurečka se pozastavil také nad maržemi některých českých bioproduktů, které podle něj v řetězcích dosahují mnohdy až 100 procent. „Marže řetězců jsou někdy výrazně nadsazené proti cenám, za něž biopotraviny vykupují od producentů. Tím se deformuje trh a poškozeni jsou jak bioproducenti, často čeští a moravští zemědělci, tak i zákazníci,“ dodal.

Související témata:

Související články

Čtvrtina Čechů vyhazuje jídlo do koše

Zhruba čtvrtina Čechů (24 procent) přiznává, že nespotřebované potraviny běžně vyhazuje do koše. Necelá třetina lidí uvedla, že se je v maximální míře snaží...

Výběr článků

Načítám