Hlavní obsah

Podezřelé emisní kontroly u aut. Projdou skoro všechna a někdy už za minutu

Stále víc aut neprojde před policií emisní kontrolou. Loni nevyhovělo 56 procent zastavených vozů a letos už každé sedmé z deseti. I když často mají potvrzení, že jejich emise jsou v pořádku. Stanice technické kontroly tvrdí, že s tím nemají nic společného a policie úmyslně kontroluje jen očividně čoudící auta. Data ale ukazují, že měření nutná pro osvědčení se ve velkém provádějí jen na oko a zkušební technici na skutečný stav nehledí.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Vůz rozhodně nebyl v dobré kondici,“ popsal policejní mluvčí David Chaloupka nedávnou kontrolu starší dodávky značky Ford na Znojemsku.

„Například motor, o kterém šofér tvrdil, že má najeto maximálně 25 tisíc kilometrů, byl v takovém stavu, že ho nebylo ani možné vytočit do předepsaných otáček nutných pro měření emisí,“ vylíčil.

Tento případ není ani zdaleka ojedinělý. Třeba v Moravskoslezském kraji v červnu zachytila kontrola nevyhovující auto bezprostředně po výjezdu z STK, kde mu vystavili čerstvý certifikát o bezvadném stavu.

Korupce při kontrolách emisí? Prošel i náklaďák, který by ulicí vedoucí k STK neprojel

Ekonomika

Na to, že se na stovkách měřicích stanic provádějí kontroly jen formálně, opakovaně upozorňuje Asociace emisních techniků a opravářů. „Měřením emisí úspěšně prochází konstantně v průměru 97,4 procenta vozů. Přitom ale 269 emisních stanic mělo v letošním prvním pololetí průchodnost sto procent,“ upozornil člen její správní rady Petr Novák.

Týkalo se to podle něj například stanic v Opavě, Klatovech či Brně, které někdy ani při 2000 kontrol nezaznamenaly jediné auto, jež by překračovalo emisní limity.

„Z velkokapacitních stanic vede ta v Českých Budějovicích, která z více než sedmi a půl tisíce kontrol odhalila jen 21 nevyhovujících motorů,“ konstatoval server Zdopravy.cz.

Průměrné stáří měřených vozidel se přitom neustále zvyšuje. „Stále se vyskytují emisní supermani, kteří změří šedesát a více vozidel denně s vyhovujícím protokolem,“ podotkl Novák. Jen do pololetí přitom podle něj proběhlo několik desítek tisíc úspěšných emisních kontrol v nereálně krátkém čase do deseti minut, některé dokonce do jedné minuty.

Zastavujeme i novější vozy, říká policie

Stanice technické kontroly se nařčením brání. Podle platformy STK ČR, která sdružuje jejich profesní organizace, nejsou kontroly policie zrovna náhodné.

„Probíhá předvýběr vozidel ve zjevně špatném stavu emisní soustavy, tedy těch kouřících. Je zavádějící si myslet, že z deseti náhodně zastavených vozidel by bylo deset emisně nevyhovujících,“ prohlásil za platformu Luděk Šíp.

To je pravda jen zčásti. Podle Hany Rubášové z Policejního prezidia se sice policisté v terénu zaměřují zejména na vozidla se zjevnými závadami výfukového systému, například když vidí podezřelý dým, ale jejich přístup není výběrový.

„Kontroly probíhají i u novějších vozidel, kde se kontroluje, zda nechybí některé části výfukové soustavy,“ dodala.

Stanice technické kontroly odmítají, že by švindlovaly. Ačkoliv technickou kontrolu provádí 380 jejich míst, tak měřením emisí se jich zabývá méně než stovka. „Oproti tomu existuje 1100 samostatných stanic měření emisí, které nejsou součástí STK,“ uvedl Šíp.

Když ale podle Nováka Asociace emisních techniků a opravářů porovnávala číselníky STK a emisních stanic podle jmen majitelů a kontaktních údajů, vyšlo jí, že každá STK je propojena minimálně s jednou emisní stanicí.

Stát podle asociace s čachry ve stanicích nic nedělá. Ministerstvo dopravy se brání, že policejní kontroly probíhají a pomůže i zřízení Silniční inspekce od příštího roku.

Stát jde u emisí po řidičích, ale neřeší čachry měřicích stanic

Ekonomika

Výběr článků

Načítám