Článek
Jestliže celkový obrat tuzemských zásilkových obchodů v loňském roce vzrostl meziročně o 30 procent na 17 miliard korun, internetový prodej se zvýšil o 40 procent na deset miliard korun. Tržby internetových prodejců tak poprvé předstihly tradiční zásilkové obchody, jejichž loňský obrat se zvýšil o šest procent na sedm miliard korun.
Co se nakupuje nejčastěji
Přes internet se nejčastěji nakupují podle zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) elektronické přístroje a vybavení, knihy a časopisy, vstupenky, oblečení a sportovní potřeby, služby jako je objednávání letenek, pobyty v hotelech, dále vybavení domácností, software, filmy, hudba, počítače a hardware.
Co Češi nejčastěji nakupují přes internet | |
zboží | procento internetových zákazníků |
Elektroniku | 35 |
Knihy a časopisy | 31 |
Vstupenky | 31 |
Oblečení a sportovní potřeby | 23 |
Letenky, pobyty v hotelech | 22 |
Vybavení domácností | 20 |
Software | 15 |
Filmy, hudbu | 12 |
Počítač a hardware | 8 |
Zdroj: ČSÚ |
Prostřednictvím internetu nakupují, což je překvapivé zjištění, více muži, říká expert Českého statistického úřadu Andrej Kyselica. Muži podle výzkumu, který provedli statistici, nakupují především elektronické vybavení, počítače. Ženy zase přes internet nakupují nejčastěji oblečení a sportovní potřeby.
"Význam internetu stále roste. Zatímco ještě v roce 2004 byl internetový prodej slabší než katalogový zásilkový prodej, tak loni už tomu bylo naopak. Tempo růstu internetového prodeje je vysoké, a také u klasických katalogových firem hraje nyní internet důležitou roli, protože přes něj prodají zhruba 20 procent své produkce," řekl ČTK tajemník Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek.
Zásilkový obchod, tedy prodej zboží a služeb mimo běžné kamenné obchody, zahrnuje katalogový prodej, prodej přes internet, osobní prodej a teleshopping. Zásilkový obchod včetně internetového prodeje se loni na celkových maloobchodních tržbách, které bez započtení prodeje automobilů činily 600 miliard korun, podílel 2,9 procenta. V roce 2004 tento ukazatel činil 1,4 procenta. Samostatný internetový obchod měl podle ČTK podíl 1,7 procenta a klasický zásilkový obchod 1,2 procenta.
Oproti jiným Evropanům Češi v zásilkovém obchodě zaostávají
Ve srovnání se západní Evropou zásilkový obchod v ČR stále zaostává. Zatímco například v Rakousku loni v přepočtu na obyvatele připadlo v rámci zásilkového obchodu průměrně 186 eur, v tuzemsku tento ukazatel činil 55 eur. Ještě méně než v ČR nakupují prostřednictvím zásilkových obchodů Slovinci (40 eur), Slováci (27 eur) či Poláci (25 eur). Nejméně rozvinutý je zásilkový obchod v Rusku (sedm eur), na Ukrajině (dvě eura) a v Rumunsku (jedno euro).
V zemích západní Evropy připadají na jednoho obyvatele roční nákupy prostřednictvím zásilkových obchodů v hodnotě 176 eur, naopak ve východní Evropě je to pouze sedm eur. Podle odborníků má proto zásilkový obchod ve střední a východní Evropě velký potenciál růstu.