Hlavní obsah

Počítač pro nákupy využívají více muži než ženy

Právo, Jiří Vavroň

Zásilkový prodej v České republice i přes velký rozmach maloobchodní sítě stále roste. Výrazně se na tom podílí stoupající obliba nákupu přes internet. S jeho pomocí loni nakoupilo podle Českého statistického úřadu přes 12 procet občanů, tedy zhruba milión lidí.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Článek

Jestliže celkový obrat tuzemských zásilkových obchodů v loňském roce vzrostl meziročně o 30 procent na 17 miliard korun, internetový prodej se zvýšil o 40 procent na deset miliard korun. Tržby internetových prodejců tak poprvé předstihly tradiční zásilkové obchody, jejichž loňský obrat se zvýšil o šest procent na sedm miliard korun.

Co se nakupuje nejčastěji

Přes internet se nejčastěji nakupují podle zjištění Českého statistického úřadu (ČSÚ) elektronické přístroje a vybavení, knihy a časopisy, vstupenky, oblečení a sportovní potřeby, služby jako je objednávání letenek, pobyty v hotelech, dále vybavení domácností, software, filmy, hudba, počítače a hardware.

Co Češi nejčastěji nakupují přes internet
zbožíprocento internetových zákazníků
Elektroniku35
Knihy a časopisy31
Vstupenky31
Oblečení a sportovní potřeby23
Letenky, pobyty v hotelech22
Vybavení domácností20
Software15
Filmy, hudbu12
Počítač a hardware8
Zdroj: ČSÚ

Prostřednictvím internetu nakupují, což je překvapivé zjištění, více muži, říká expert Českého statistického úřadu Andrej Kyselica. Muži podle výzkumu, který provedli statistici, nakupují především elektronické vybavení, počítače. Ženy zase přes internet nakupují nejčastěji oblečení a sportovní potřeby.

"Význam internetu stále roste. Zatímco ještě v roce 2004 byl internetový prodej slabší než katalogový zásilkový prodej, tak loni už tomu bylo naopak. Tempo růstu internetového prodeje je vysoké, a také u klasických katalogových firem hraje nyní internet důležitou roli, protože přes něj prodají zhruba 20 procent své produkce," řekl ČTK tajemník Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) Tomáš Hájek.

Zásilkový obchod, tedy prodej zboží a služeb mimo běžné kamenné obchody, zahrnuje katalogový prodej, prodej přes internet, osobní prodej a teleshopping. Zásilkový obchod včetně internetového prodeje se loni na celkových maloobchodních tržbách, které bez započtení prodeje automobilů činily 600 miliard korun, podílel 2,9 procenta. V roce 2004 tento ukazatel činil 1,4 procenta. Samostatný internetový obchod měl podle ČTK podíl 1,7 procenta a klasický zásilkový obchod 1,2 procenta.

Oproti jiným Evropanům Češi v zásilkovém obchodě zaostávají

Ve srovnání se západní Evropou zásilkový obchod v ČR stále zaostává. Zatímco například v Rakousku loni v přepočtu na obyvatele připadlo v rámci zásilkového obchodu průměrně 186 eur, v tuzemsku tento ukazatel činil 55 eur. Ještě méně než v ČR nakupují prostřednictvím zásilkových obchodů Slovinci (40 eur), Slováci (27 eur) či Poláci (25 eur). Nejméně rozvinutý je zásilkový obchod v Rusku (sedm eur), na Ukrajině (dvě eura) a v Rumunsku (jedno euro).

V zemích západní Evropy připadají na jednoho obyvatele roční nákupy prostřednictvím zásilkových obchodů v hodnotě 176 eur, naopak ve východní Evropě je to pouze sedm eur. Podle odborníků má proto zásilkový obchod ve střední a východní Evropě velký potenciál růstu.

Anketa

Co nejčastěji nakupujete přes internet?
elektroniku
42,9 %
knihy a časopisy
8,7 %
vstupenky
1,5 %
oblečení
9,2 %
sportovní potřeby
1,5 %
letenky
3,1 %
pobyty v hotelech
2 %
software a hardware
7,1 %
vybavení domácnosti
8,2 %
filmy
2 %
hudbu
2 %
nic
11,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 196 čtenářů.
Související témata:

Související články

Třetina obyvatel EU nikdy nepoužila počítač

Aktuální studie Eurostatu o počítačových a internetových dovednostech Evropanů obsahuje poměrně šokující údaje. Podle statistiků totiž 37 procentům obyvatel...

Příjmy z internetové reklamy nadále rostou

Příjmy z internetové reklamy stále prudce rostou. Ve Spojených státech kupříkladu v prvním pololetí prudce vzrostly o neuvěřitelných 37 procent na rekordních...

Výběr článků

Načítám