Článek
Zásilkovna letos plánuje zvýšení počtu Z-boxů na zhruba 5200 z loňských 4400, Alza loni zvýšila počet boxů o 700 na více než 2500 a letos plánuje přidat přes 1000 boxů. PPL má 1200 boxů a GLS má aktuálně 1005 samoobslužných míst a letos čeká výrazné rozšíření. Přibližně čtyři stovky boxů, které využívá i Balíkovna, má OX Point.
„Boxy jsou u klientů suverénně nejoblíbenějším způsobem dopravy a poptávka po nových místech ze strany domácností i měst a obcí neutuchá. Naše síť je jednou z nejrychleji rostoucích na trhu, a budeme ji dále významně rozšiřovat. Zároveň vnímáme, že s rostoucím počtem boxů zesiluje i diskuse o jejich vhodném umístění. Proto již od počátku aktivně zapojujeme veřejnost i municipality a umístění boxů řešíme společně, když jejich uživatelé i obce mohou sami navrhovat, kde mají být další boxy umístěny,“ uvedl ředitel GLS v ČR Petr Pěcha.
Podle analýzy GLS boxy vůbec nevyužívá jen 24 procent nakupujících na internetu. Nejčastěji jsou to senioři nebo obyvatelé malých obcí, kde box chybí. Podle průzkumu společnosti ResponseNow má v největších tuzemských městech 78 procent lidí nejbližší doručovací box do 500 metrů od bydliště a do jednoho kilometru jej má skoro každý. Přesto by 16 procent Čechů ocenilo, kdyby se doručovací box nacházel blíže k jejich bydlišti, zaměstnání nebo škole.
Více než polovina (51 procent) lidí si podle průzkumu myslí, že jsou kapacity boxů někdy nedostatečné a pět procent uvádí, že kapacity jsou nedostatečné vždy. Celkem 70 procentům se stává, že je jejich zásilka přesměrována na jiné výdejní místo. Zhruba pětina se potýká s tím, že kvůli kapacitám boxů se jejich zásilka opozdí.
„Novými trendy jsou umísťování boxů uvnitř budov nebo instalace AlzaBoxů místo plotu či zdiva. Tím se lze vyhnout zbytečnému zahlcování veřejného prostoru,“ uvedla mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
„Vkládání boxů místo plotu považuji za téměř ideální. Jakmile odstraníte část plotu a nahradíte ji boxem, který veřejnému prostoru v tu chvíli přináší určitou přidanou hodnotu, je to to nejlepší, co můžete udělat,“ dodal architekt Adam Gebrian.
Zhruba 45 procentům Čechů se podle ResponseNow doručovací boxy líbí a třetině na vzhledu boxů nezáleží. Pětině se pak boxy nelíbí, zejména kvůli reklamním polepům a barvě boxů. Podle respondentů, kterým se boxy nelíbí, by boxy od jednoho poskytovatele měly mít jednotný vzhled, ale různí poskytovatelé by mohli mít vlastní design.
Například Alza, která si v poslední době několikrát vyslechla kritiku na umístění výdejen, při výstavbě podle mluvčí dbá na to, aby AlzaBoxy zapadly do městské výstavby a nerušily obyvatele. Na jejich vzhledu proto pracuje s architekty, urbanisty a mnohdy i s památkáři.
„Alza dále přizpůsobuje design AlzaBoxů specifickým místním požadavkům. Například v historických částech měst často využívá decentní šedý branding, který je vizuálně méně nápadný. Cílem je, aby AlzaBoxy zapadly do prostředí nejen funkčně, ale také esteticky, “ dodala Čeřovská.