Článek
Počet stížností na marketingové hovory v evidenci ČTÚ v posledních měsících značně klesá. Svého vrcholu čísla dosáhla ke konci loňského roku, od té doby setrvale klesají. V září dokonce meziměsíční pokles činil více než 30 procent, prozradila Novinkám mluvčí úřadu Tereza Meravá.
Co stojí za snížením počtu stížností, nelze s jistotou říci, roli však mohla sehrát skutečnost, že ČTÚ v letních měsících naděloval tučné pokuty, což mohlo vést k tomu, že někteří telešmejdi začali být ve svých nekalých aktivitách více obezřetní.
„Nikdy nelze s jistotou říci, zdali za výrazně sníženým počtem stížností stojí opravdu skutečnost, že ČTÚ udělil pokuty v řádech milionů korun, a že si tedy společnosti dávají na nevyžádaný marketing odporující zákonu větší pozor. My však doufáme, že postihování takto jednajících firem svou roli sehrálo a sehrává,“ řekla Meravá.
ČTÚ si došlápl na telešmejdy a rozdal milionové pokuty
V září se jedna z pokut, konkrétně ve výši 2,2 milionu Kč, stala pravomocnou. Obdržela ji polská společnost Asmanta Call Center Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za více než 100 nevyžádaných telefonátů, které se týkaly nabídek na fotovoltaiku.
Společnost se kromě toho, že volala bez souhlasu volaného, provinila proti zákonu o elektronických komunikacích také tím, že velkou část z těchto nevyžádaných hovorů uskutečnila prostřednictvím automatického systému volání bez lidské účasti, upřesnila Meravá.
Zároveň dodala, že právě fotovoltaika už přestala být dominantním tématem nevyžádaných telefonátů. V posledních měsících se místo toho do popředí dostaly nabídky finančních služeb.
Počet podaných stížností na zakázaný telemarketing | |
---|---|
Čtvrtletí | Podané stížnosti |
7/22 - 9/22 | 235 |
10/22 - 12/22 | 558 |
1/23 - 3/23 | 407 |
4/23 - 6/23 | 197 |
7/23 - 9/23 | 172 |
Zdroj: | ČTÚ |
Novela zákona o elektronických komunikacích, jejíž součástí je zákaz nevyžádaných telefonátů neboli takzvaného telemarketingu, platí od 1. ledna 2022, nicméně do praxe definitivně vešla o půl roku později. Do té doby ještě platilo půlroční přechodné období, aby měly firmy čas na to, přizpůsobit se novým pravidlům, ze kterých vyplývá, že se automaticky předpokládá, že spotřebitele marketingové hovory obtěžují a nemá o ně zájem, a pokud nedá předem výslovný souhlas, nemůže být telešmejdy kontaktován.
Nejvyšší možná pokuta, již ČTÚ může za porušení zákona udělit, je 50 milionů korun nebo částka do výše 10 procent z čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní období.