Článek
„Počet stížností, které obdržela naše sekce kontroly, letos meziročně vzrostl. Do konce září už jich registrujeme 72, zatímco za celý loňský rok jich bylo 34,“ řekl Novinkám mluvčí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Jan Hamrník.
Před takzvanými energošmejdy přitom úřad varoval už loni na jaře, kdy se na podomní prodej speciálně zaměřil. Letos na jaře pak varoval před situacemi, kdy někteří energošmejdi lanaří potenciální klienty třeba v restauracích.
„V reakci na to nám volali další spotřebitelé, kteří tuto praxi potvrzovali. Dokonce jsme se nedávno dozvěděli o uzavření zprostředkovatelské smlouvy na pouťové zábavě, což působí snad ještě bizarněji,“ glosoval to Hamrník.
Drzost bez hranic. Levnější energie oživily šmejdy
Nejčastěji si přitom lidé stěžují ERÚ na to, že jim od zprostředkovatelů nebyly podány úplné a pravdivé informace. Někteří energošmejdi svým potenciálním zákazníkům tvrdí, že je smlouva nezávazná, i když ji podepíší, nebo že ani nejde o smlouvu o zprostředkování, ale například o připojení se k hromadné žalobě proti jejich současnému dodavateli.
„Další spotřebitelé mají problémy s ukončením smlouvy o zprostředkování. Energošmejdi reagují na výpověď vystavením faktury na odměnu za zprostředkování, aniž by něco pro zákazníka učinili, respektive mu poskytli nějakou službu.“ upozornil Hamrník.
Vydávají se zaměstnance ERÚ
„Narážíme přitom nejen na případy, že se někdo neoprávněně vydává za zprostředkovatele, v některých případech se podvodníci dokonce prezentují jako naši zaměstnanci,“ dodal.
Rozeznat oficiální zprostředkovatele přitom není složité. „Každý má své registrační číslo a můžete ho najít v registru ERÚ. Pokud tam není, pak zřejmě není oficiálním zprostředkovatelem energií,“ řekl Lukáš Kaňok ze srovnávače Kalkulátor.cz.
Radí také všímat si podezřelého chování. „Přišel někdo zkontrolovat elektroměr, aniž by vám dal distributor energií předem vědět? Chce kromě elektroměru vidět i smlouvu? Vydává se za zaměstnance, ale klade otázky, na které váš dodavatel či distributor jistě dobře zná odpověď? Potom pravděpodobně máte tu čest s podvodníkem a domů si ho vůbec nepouštějte,“ varuje Kaňok.
Rozhodně se pak vyplatí vzít si čas na rozmyšlenou a porovnat si ceníky a podmínky dalších dodavatelů. Dodavatelé energií navíc podle Kaňoka za účelem získávání nových zákazníků nikdy osobně neobcházejí domy. „Pokud k vám někdo takový dorazil, pak se s největší pravděpodobností jedná o podvodníka. Ti navíc velmi často porušují zákaz podomního prodeje, který vyhlásila řada českých měst a obcí,“ dodal.
Podvodníci začali zneužívat zájem o fotovoltaiky, slibují nereálnou návratnost
Falešné pokuty
ERÚ také varuje před podvodníky, kteří jeho jménem vymáhají po lidech vymyšlené pokuty. A zároveň připomíná, že úřad nemá pravomoc dávat spotřebitelům pokuty. A jak tento trik vypadá? Z neznámého čísla se ozve automat a požaduje úhradu sankce. Následuje rovněž výhrůžka, že v případě nezaplacení bude následovat soudní spor.
Na telefonický hovor následně navazuje SMS zpráva s odkazem, kde se dotyční měli dozvědět více informací. Tento odkaz vede na webovou stránku připomínající oficiální stránky úřadu, avšak ve skutečnosti na jiné adrese, například s doménou eu.
„Pokud se kdokoliv stane cílem vishingového útoku, měl by požadavky z telefonátu ignorovat, volajícího zablokovat, neotevírat žádný ze zaslaných odkazů a rozhodně neplatit žádné ‚pokuty‘,“ varuje Hamrník.
V případě, že by tak někdo učinil, měl by v první řadě kontaktovat banku a zastavit jakékoliv odchozí transakce s pochybným adresátem. Následně by se měl obrátit na policii.