Hlavní obsah

Počet kontrol dodavatelů energií v krizi strmě vzrostl, ERÚ rozdal milionové pokuty

V energetické krizi výrazně vzrostl počet podnětů spotřebitelů ke kontrolám chování dodavatelů. Energetický regulační úřad (ERÚ) se v uplynulých dvou letech zabýval 2112 takovými podáními, což je více než pětinásobek stavu z let 2020 a 2021. Zároveň je počet podání za poslední dva roky stejný jako součet podnětů, které úřad dostal za předchozích 20 let. Za loňský rok úřad rozdal pokuty za zhruba 20 milionů Kč, některé z nich ještě nejsou pravomocné. Ve čtvrtek o tom informoval ERÚ v tiskové zprávě.

Foto: Milan Malíček, Právo

Energetický regulační úřad, logo

Článek

Energetická krize v letech 2022 až 2023 a s ní související prudký růst cen vedly podle ERÚ nejen k pádu některých dodavatelů, ale také nárůstu nekorektních praktik některých obchodníků. Vyhrocený byl v tomto směru zejména rok 2022, kdy úřad obdržel 1477 podání, v nichž spotřebitelé žádali o kontrolu chování dodavatelů.

V loňském roce sice počet podnětů klesl na 635, stále však jde o výrazně vyšší číslo než před energetickou krizí. Například do roku 2019 evidoval úřad jednotky podání ročně.

„Za loňský a předloňský rok, které už byly celé ovlivněné energetickou krizí, jsme dostali tolik podnětů na kontrolu obchodníků, co za předchozích 20 let dohromady. Prohřešky často souvisely s vyúčtováním – dodavatelé je zasílali pozdě nebo je nevyhotovili vůbec, nedodržovali lhůty při reklamacích,“ popsal předseda Rady ERÚ Stanislav Trávníček.

Statisícům domácností zdražuje elektřina i teplo

Finance

„Naráželi jsme také na nekalé, tedy agresivní obchodní praktiky, například nedodržování pevně stanovené, fixované ceny. Obchodníci se také dopouštěli klamavého jednání, při němž svým zákazníkům uváděli nepravdivé informace,“ dodal.

Na kontroly podle ERÚ v některých případech úřad navázal sankčním řízením, v němž rozhoduje o uložení pokut. V roce 2022 rozdal v souvislosti s ochranou spotřebitele pravomocné pokuty v celkové výši 11,8 milionu Kč, loni 8,5 milionu Kč. Kromě toho ERÚ v loňském roce rozhodlo o pokutách za dalších 11 milionů korun, které ještě nejsou pravomocné a bude se o nich rozhodovat v řízení o rozkladu, které dodavatelé podali.

„Praxe je taková, že mezi podáním na kontrolu a udělením sankce je velká spousta opravdu mravenčí práce. Není výjimkou, že se v rámci jediného sankčního řízení zabýváme přestupky dodavatele vůči desítkám i stovkám zákazníků. Stále nám tedy dobíhá celá řada řízení, která se týkají krizových let,“ upozornila členka Rady ERÚ Markéta Zemanová. Uvedla, že potrestaní dodavatelé často ve snaze vyhnout se pokutě nebo snížit její výši podávají proti rozhodnutí tzv. rozklad.

Nejvyšší pravomocnou pokutu ve výši 2,24 milionu Kč dostala v loňském roce společnost Lidová energie, a to za pozdní vyúčtování dodávek energií. Další dvě více než milionové pokuty se týkaly užití nekalé obchodní praktiky, konkrétně nedodržení sjednané, tedy pevně stanovené ceny. Za tento přestupek obdrželi sankci Bohemia Energy, a to 2,17 milionu Kč, nebo TGC Energie ve výši 1,5 milionu Kč.

ERÚ kromě podnětů ke kontrolám loni řešil také rekordní množství sporů spotřebitelů s dodavateli. Od spotřebitelů obdržel 628 návrhů na spor kvůli porušení smluv, meziročně o téměř 40 procent více. Počet neformálních podnětů naopak klesl na předkrizovou úroveň, meziročně o 9717 na 12 410.

Řekněte si o slevu na energie, můžete ušetřit tisíce ročně

Ekonomika

Výběr článků

Načítám