Článek
Ukončení rekonstrukce, které původní křižovatku proměnilo na takzvanou rozštěpovou se třemi výškovými úrovněmi, bylo původně plánováno až na rok 2022. To však odmítl akceptovat Liberecký kraj. Důvodem byly komplikace, které uzavření významného dopravního uzlu vyvolalo.
Nejen, že bylo nutné částečně změnit dopravu v nedalekém Jablonci nad Nisou, ale upravovaly se i dotčené linky v autobusové hromadné dopravě. Díky lepší koordinaci stavby se nakonec podařilo uzavírku o sedm měsíců zkrátit a od pátku se komunikace opět otevře řidičům.
Časté nehody
Původní trubkovitá křižovatka byla od svého zprovoznění místem častých nehod, mnohdy i fatálních nebo s těžkými zraněními.
„Například ve směru od Liberce byl nebezpečný sjezd z rychlostní komunikace. Odbočovací pruh měl asi jen 50 metrů a hned následovala ostrá točka vpravo a pak hned značka Dej přednost v jízdě – se silnicí, kde sjížděli lidi z protisměru,“ připomněl pro Právo řidič Jaroslav z Českolipska s tím, že nechápe, jak takovou křižovatku mohl vůbec někdo povolit.
Nové záběry padající jablonecké dominanty
Nepřirozeně se u Rádelského mlýna najíždělo i ve směru od Rychnova na Liberec, často se stávalo, že řidiči vjeli do protisměru.
„Hlavním důvodem přestavby bylo odstranění nebezpečného křížení jednotlivých dopravních směrů mezi Libercem, Jabloncem a Turnovem,“ potvrdil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. K tomu bylo nutné vybudovat novou větev křižovatky ve směru z Liberce do Jablonce.
„Ta je nyní vedena po sedmipolovém mostě. Zvětšen byl také nevyhovující poloměr křižovatky, což výrazně přispělo ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti dopravy,“ dodal Mátl.
Rekonstrukce úseku v délce 0,7 kilometru přišla na 408 milionů korun (bez DPH). Dnes již vykazuje parametry silnice pro motorová vozidla.