Článek
Slavnostního otevření se účastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana, který v projevu kritizoval takzvané zelené aktivisty. [celá zpráva]
Stavba 94 kilometrů dlouhé dálnice D8 trvala 32 let.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek večer oznámilo, že asi na dvou kilometrech bude provoz sveden do jednoho pruhu. Důvodem je nestabilita podloží u prackovické estakády. Po zátěžové zkoušce před pár týdny přitom ŘSD ještě tvrdilo, že estakáda vydrží sto let. [celá zpráva]
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nevyloučil to, že by se nestabilní úsek mohl v budoucnu uzavřít úplně. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) je ale dálnice bezpečná, nemá informace o tom, že by byl důvod právě otevřený úsek zcela uzavřít. Situací by se měla zabývat v pondělí vláda.
Německá média D8 přirovnávají k berlínskému letišti
Stavba dálnice D8 z Prahy do Německa je podle agentury DPA srovnatelná s budováním nového berlínského letiště, které ani po letech odkladů není kompletně hotové.
"Některým pohled na letité staveniště už připomínal berlínské letiště. Jako záplatovaný koberec se během let otevíraly jednotlivé kusy dálnice," napsala. Připomíná také masivní sesuv půdy, který rozestavěnou dálnici u Litochovic nad Labem zasáhl v červnu 2013 a který její otevření znovu výrazně oddálil.
"Mnoho lidí si klade otázku, jestli se taková věc může opakovat i za provozu," popisuje náladu v Česku německá agentura.
Německé média připomínají také náklady na stavbu posledního úseku, které překročily původní plány. Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamilióny stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.
Zároveň německý tisk ale upozorňuje na pozitivní očekávání, která od otevření přímé spojnice mezi Prahou a Drážďany mají němečtí obchodníci.