Článek
"Zájemci o jízdu soupravou s naklápěcími skříněmi budou mít první možnost pravděpodobně na spoji číslo 772, který odjíždí z pražského Masarykova nádraží v 10:26 hodin. Vlak zastaví v Kralupech nad Vltavou, Roudnici nad Labem, Lovosicích a Ústí nad Labem," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Zpět z Děčína pojede vlak ve dvě hodiny odpoledne.
Podle něj bude v prvních dnech o vlak velký zájem hlavně z řad železničních fanoušků. Času na svezení však budou mít dost. V rámci testování musí vlak s cestujícími najezdit 50 tisíc kilometrů, což bude trvat několik měsíců.
Pak vyřeší problémy s normami pro elektromagnetické záření a počkat na schválení. Pokud vše půjde dobře, mohl by být do běžného provozu nasazen koncem příštího roku. Pak bude jezdit do Rakouska, Německa a na Slovensko.
Léta čekání na rychlovlak
V Česku jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za 4,35 miliardy korun od italského výrobce Alstom Ferroviaria objednaly. Vlak se měl v provozu objevit již před čtyřmi lety, ale dodávky zdržely problémy s výrobou v ČKD, které bylo tehdy členem výrobního konsorcia.
Vlak Pendolino
Vlak tvoří dva vozy 1. třídy, jídelní vůz s bistrem a čtyři vozy druhé třídy.
V obou třídách jsou nalevo od uličky dvě řady sedadel a napravo jedna.
Druhá třída se od první liší pouze ve velikosti místa na nohy.
Jídelní vůz je tvořen barem a restaurací s obsluhou.
Vlak nabízí 331 míst k sezení, dvě místa pro vozíčkáře a je klimatizovaný.
ČD s koupí dalších souprav počkají, až se vyřeší hlavní problém vlaku - působení elektromagnetického pole motoru. Podle drah je problém už teoreticky vyřešen, jak bude úprava fungovat v praxi se teprve ukáže.