Hlavní obsah

Po dálnicích do Rakouska nebo Polska? Zatím zapomeňte

Třicet let se o nich mluví, ale doteď je nikdo neviděl. Nové dálnice do Rakouska a Polska už slibovaly zástupy ministrů, a přesto se po nich čeští řidiči neprojedou ani tento, ani příští rok. Dostavba D11 má opět potíže a hotová má být až v roce 2028. Čekání na D52 k Vídni bude při plánovaném zprovoznění kolem roku 2032 ještě delší. Ačkoliv D3 z Prahy na jih do Rakouska by mohla být hotová dříve - o rok. Tak znějí aktuální sliby.

Foto: Vladislav Prouza, Novinky

Nedokončená dálnice D11 do Polska

Článek

Když tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS) v roce 2008 odhadoval termín dokončení D52 z Brna na Mikulov na rok 2014, spletl se o dvě dekády. Přitom kousek dálnice z Pohořelic k hranici s Rakouskem se plánuje více než třicet let.

„Jsem ročník 1950, a kdyby mi v devadesátých letech někdo řekl, že se toho nedožiju, tak bych mu řekl, že je blázen,“ postěžoval si nedávno Novinkám čtenář Jaroslav Haluza.

Navazující rakouská dálnice A5 na Vídeň je přitom už roky hotová s výjimkou dvou krátkých úseků za hranicemi o délce sotva pěti kilometrů.

Byl zprovozněn nový úsek D7

Domácí

Jak přes vodní nádrž

Za roky zpoždění stály zdlouhavé studie a posuzování tuzemských úřadů, nicméně také námitky ekologů, krajů či nutnost vyjádření z rakouské strany. Oříškem projektu je překonání vodní nádrže Nové Mlýny, kde se nyní rozhoduje mezi estakádou a náspem.

„U dálnice D52 se letos, pevně doufám, dostaneme ke kladnému stanovisku o vlivu na životní prostředí EIA. Pokud to nic vážným způsobem nezkomplikuje, tak bychom v roce 2027 mohli se stavbou začít. Hotovo by pak mělo být nejpozději za tři stavební sezony,“ řekl Novinkám ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle vyjádření Ředitelství silnic a dálnic ČR je ovšem zmíněný termín roku 2030 hodně optimistický. „Po D52 k hranici s Rakouskem by mohli řidiči jet v letech 2031 nebo 2032,“ upřesnil na dotaz mluvčí podniku Jan Rýdl.

Foto: Martin Havelka, novinky.cz

Výstavba dálnic k sousedům se vleče.

To minulý ministr Dan Ťok (za ANO) se před osmi lety zhlédl v dostavbě hradecké D11 k polským hranicím. Dotáhnout ji chtěl k roku 2025.

Spojení s Polskem už sice zajišťuje D1, ale to nestačí a šoféři nedočkavě vyhlížejí dostavbu D11. Úsek z Trutnova na hranici má navázat na polskou rychlostní silnici S3 otevřenou loni v září. Ale ne hned. Úsek o délce 21 kilometrů se dvěma tunely má být hotov v roce 2027. ŘSD chce stavbu zahájit ještě letos, i když místo polského Budimexu se jí zřejmě ujme MI Roads ze skupiny Metrostav.

Až o rok později má být dokončen poslední úsek D11 z Jaroměře do Trutnova, čímž bude D11 hotová.

Obecně postrádám dlouhodobě koncepční jednání ze strany příslušných úřadů - to je u nás všeobecný jev
Roman Budský, Vize 0

V opačném cípu republiky by se měla s rakouskou rychlostní silnicí S10 propojit jihočeská D3. Rakušané dávno dotáhli S10 četnými tunely k Freistadtu zhruba 14 kilometrů od hranic. Pak ale stavbu pozastavili kvůli prodlení na české straně. Po pauze loni začali stavět dalších sedm kilometrů na sever.

U D3 na jihu země se alespoň v posledních letech daří otevírat nové úseky a rozestavěný je i ten nejblíž hranicím. Poslední část jihočeské dálnice Kaplice-nádraží – Nažidla mají stavebníci zahájit tento pátek.

„Jihočeská část D3 k hranicím s Rakouskem by měla být v provozu do konce roku 2026,“ dodal Rýdl. Jenomže pak se bude ještě několik let čekat na začátek stavby D3 v Posázaví, kde čelí odporu. Už v roce 2001 mluvil o D3 při návštěvě Posázaví prezident Václav Havel, zmínil dilema ekonomických zájmů a pohodlí oproti narušení krajiny a přírody či podmínek pro místní obyvatele.

Podle ŘSD by celá D3 měla být hotová v roce 2031. „Dokončujeme majetkoprávní přípravu na středočeské části. Stále platí, že bychom chtěli nejpozději začátkem roku 2028 zahájit úseky D3 ve Středočeském kraji,“ sdělil Mátl.

Absolutní byrokratická absurdita: Postavený třetí jízdní pruh na D11 bude ještě čtyři roky zavřený

Domácí

Zatímco v Česku se v posledních letech v průměru otevíralo ročně ani ne dvacet kilometrů dálnic, v sousedním Polsku to bylo skoro tři sta. Proč je zejména příprava staveb u nás o tolik pomalejší?

„Jedná se především o zdlouhavé a složité schvalovací procesy, nejednou problematické vyjednávání s majiteli příslušných pozemků, často o odpor veřejnosti,“ shrnul důvody dopravní expert z platformy Vize 0 Roman Budský.

Česko se na rozdíl od řady evropských států podle něj teprve začíná učit financovat projekty v partnerství státu a soukromého sektoru, formou takzvaného PPP. „Obecně pak postrádám dlouhodobě koncepční jednání ze strany příslušných úřadů - to je u nás všeobecný jev,“ uzavřel Budský.

Ministr Kupka tvrdí, že za rychlejší výstavbou v Polsku stojí i odlišná legislativa, která u sousedů umožňuje výrazně snazší vyvlastňování. To je cesta, kterou Česko jít nechce.

Letošní rok by měl být ve výstavbě dálnic lepší, do konce roku má být zprovozněno více než sto kilometrů.

Myšlenka zmrazit kopec a pak hloubit tunel pro D35 neprošla

Ekonomika

Související články

Výběr článků

Načítám