Hlavní obsah

Po D8 se konečně začne jezdit bez omezení. Ale jen do jara

Nejnovější část dálnice D8 se řidičům otevře bez omezení 20. září, řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Na jaře se ale budou mosty Prackovické estakády opět střídavě uzavírat kvůli dalšímu zpevňování základů.

Foto: Karel Otcovský, Právo

Na archivním snímku zátěžový test části estakády u Prackovic na D8

Článek

Celá dálnice D8 je v provozu od konce loňského roku, uvedený úsek na Litoměřicku ale mohou řidiči zatím projíždět pouze v jednom jízdním pruhu.

„Rada geotechnického monitoringu dnes potvrdila, že je Prackovická estakáda na D8 bezpečná pro provoz ve všech čtyřech pruzích a můžeme za týden odstranit veškerá omezení. Na 20. září je dlouhodobě plánované testování v tunelech a cvičení integrovaného záchranného systému, kdy budeme muset tento úsek dálnice na půl dne uzavřít, a následně nejpozději v 17 hodin chceme pustit provoz v plném profilu," uvedl Ťok.

Omezení provozu souviselo s nestabilitou podloží v okolí. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Další injektáže silničáři plánují i na jaře, kvůli stavebním pracím se bude střídavě uzavírat vždy jeden ze dvou mostů.

Foto: Novinky.cz s použitím Mapy.cz a ČTK

Výstavba dálnice D8

Úsek stál 16 miliard

Dálnice D8 z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa se dlouhodobě potýká s nestabilitou podloží. V červenci 2013 se po silných deštích utrhl svah u Litochovic na Litoměřicku. Sesuv zavalil rozestavěný úsek D8 v délce asi 200 metrů a poškodil i nedalekou železniční trať. Podle státu nese hlavní díl viny kamenolom nad dálnicí. Majitel lomu si ale nechal zpracovat znalecké posudky, podle kterých mohl za sesuv silný déšť a částečně i samotná stavba. Spor řeší soud.

Stavba šestnáctikilometrového úseku dálnice přes České středohoří měla původně stát zhruba tři miliardy korun. Soutěž na zhotovitele byla s odstupem několika let vypsána na 9,9 miliardy korun. Nakonec však realizace vyšla na zhruba 16 miliard. Proč došlo k prodražení, má odhalit audit, po kterém volají politici. Ministerstvo dopravy ho však v termínu do konce června do Sněmovny nedodalo s vysvětlením, že do výběrového řízení se nikdo nepřihlásil.

Celá dálnice D8 se stavěla přes 30 let, výstavba nejstaršího úseku, Řehlovice - Trmice, byla zahájena v roce 1984.

Související témata:

Výběr článků

Načítám