Hlavní obsah

Plzeňská Škodovka uspěla v Číně, porazila rivala Bombardier

Právo, Ivan Blažek

Jedna z bitev ve válce mezi plzeňskou Škodovkou a kanadským koncernem Bombardier skončila vítězstvím okřídleného šípu. Plzeňské strojírny uspěly na horké čínské půdě a získaly půlmiliardovou zakázku na dodávky elektrických pohonů pro nové metro ve čtyřmiliónovém městě Su-čou ve východní části země.

Článek

„V tendru jsme uspěli především díky nejlepšímu technickému řešení,“ uvedl generální ředitel Škody Electric Jaromír Šilhánek. Podniku se podařilo porazit konkurenční nabídky firem Siemens, ABB a Bombardier. Ten se proti výsledku výběrového řízení odvolal – podle něj není možné, aby s nejlepším řešením přišla právě Škoda.

Čínský úřad pro rozvoj a reformy, který je obdobou českého úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ale teď stížnost zamítl. „Definitivně a nezvratně potvrdil, že jsme vyhráli my,“ konstatoval Šilhánek.

Škodovka vede se společností Bombardier několik obchodních pří. Minulý týden částečně uspěla Škoda Transportation - její lokomotiva, kterou kvůli těmto sporům půl roku zadržoval rakouský soud, se po zaplacení kauce vrátila do České republiky.

Kontakt pro zmíněné metro představuje dodávku výzbroje pro třiadvacet pětivozových jednotek a počítá s opcí na dalších patnáct souprav. „První dodávky uskutečníme do roka, linka začne jezdit v roce 2013,“ poznamenal Šilhánek. „Napřed bude výroba kompletně probíhat v Plzni, pak ji částečně přesuneme do závodu, který spolu s čínskou stranou připravujeme asi sto kilometrů od Šanghaje,“ řekl Právu Šilhánek.

Dveře do Asie

Pro podnik, který letos čeká obrat 3,2 miliardy korun, není zakázka pro Su-čou rozhodující svým objemem, ale tím, že otevírá další dveře na perspektivní asijský trh. „Do roku 2016 chceme náš obrat zdvojnásobit až na sedm miliard korun a pro splnění tohoto cíle jsou rozhodující hlavně teritoria v Asii, východní Evropě a Spojených státech,“ uvedl Šilhánek.

Nejdůležitějším současným kontraktem je dodávka osmdesáti pohonů za celkem dvě miliardy korun pro lokomotivy v Turecku. Navíc tato země připravuje tendr na dalších 280 strojů.

Množství zakázek se projevuje i na počtech zaměstnanců. „V lednu jsme jich měli 655, nyní jich je 740 a na konci příštího roku počítáme s 810 pracovníky,“ uzavřel Šilhánek.

Výběr článků

Načítám