Článek
„Zakázka pro Rigu je výjimečná tím, že se jedná o zatím největší kontrakt v novodobé historii naší společnosti,“ sdělil Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric. Dodal, že pro podnik je to již třetí významný exportní úspěch během několika týdnů.
„Do bulharského hlavního města Sofie míří 50 nových trolejbusů za téměř sedm set miliónů a do Bratislavy 80 vozidel za 1,1 miliardy korun,“ připomněl Šilhánek.
Škoda Electric zvítězila se svým nízkopodlažním kloubovým trolejbusem typu Škoda 27 Tr ve výběrovém řízení, které loni vyhlásil dopravní podnik hlavního města Lotyšska. Součástí tendru bylo též zajištění financování na dobu osmi let.
„Velký podíl na úspěchu Škody Electric mají proto Česká spořitelna a Exportní garanční a pojišťovací společnost, které se podílejí na financování celého projektu,“ uvedla mluvčí strojíren Lubomíra Černá.
Troleje nepotřebují
První trolejbusy budou do Rigy dodány už v průběhu příštího roku. „Vozidla budou vybavena pomocným diesel-agregátorem určeným pro jízdu i mimo trakční vedení,“ uvedl Karel Majer, ředitel divize Trolejbusy.
„Součástí vybavení bude také klimatizace či moderní informační systém včetně zařízení pro zjišťování počtu cestujících,“ doplnil.
Zavedená firma
Rižský dopravní podnik v současnosti provozuje 19 trolejbusových linek a ročně převeze 45 miliónů cestujících. Ve vozovém parku má 267 trolejbusů.
„V Rize jsou škodovácké trolejbusy oblíbené několik desetiletí,“ podotkl Majer. „První vozy tam šly už v roce 1955. Současná zakázka navazuje na 150 nízkopodlažních trolejbusů Škoda 24 Tr za zhruba 1,5 miliardy korun, které pro Rigu vyrobili v letech 2007 až 2009,“ konstatoval.
Škoda Electric dodává trolejbusy i do maďarského Szegedu, slovenského Prešova či uzbeckého města Urgenč.