Článek
Plán je rušen jen dva týdny poté, co začal mezi šanghajským letištěm a centrem města jezdit první komerčně využívaný magnetický vlak na světě.
List China Daily s odkazem na nejmenované zdroje uvedl, že rozhodnutí padlo na zasedání vlády 7. ledna za účasti premiéra Wen Ťia-paa. Vedle důvodu vysokých nákladů Peking od magnetické technologie odstoupil kvůli tomu, že není slučitelná s klasickou kolejovou technikou, uvedl list.
Německé firmy v čele s koncernem Siemens strávily vývojem technologie desítky let a daly do ní miliardy dolarů. Marně pak ale sháněly pro svou technologii uplatnění a jako první se objevila právě čínská Šanghaj.
Problémy i v Německu
Německá vláda před dvěma roky zrušila výstavbu téměř 300kilometrové tratě pro maglev mezi největšími německými městy Berlínem a Hamburkem, schválenou předchozí vládou Helmuta Kohla. Hlavním důvodem byly chybějící peníze a obavy z nehospodárnosti.
Čína se pro trať mezi Pekingem a Šanghají poohlédne po dalších vysokorychlostních technologiích. Jednou z možností je japonský vlak šinkansen, dalšími francouzské technologie TGV a Inter-City Express.
Čínští vůdci plánují vybudovat v zemi síť vysokorychlostních tratí se čtyřmi severojižními linkami a čtyřmi trasami z východu na západ země.
Systém maglev spojující šanghajské letiště s městem stál 1,2 miliardy dolarů a má jen 30 kilometrů. Technologie maglev stojí 300-400 miliónů jüanů (36-48 miliónů USD) na jeden kilometr, což je dvojnásobek proti kolejovým tratím.