Článek
Nealkoholická piva tak výrazně pomáhají jinak skomírajícímu pivnímu trhu, když loni celkový výstav klesl o 2,7 procenta. Jejich prodeje navíc rostou již jedenáctým rokem v řadě.
„Nealkoholická piva vykrývají pokles prodejů těch alkoholických,“ řekl Novinkám Slunečko.
Lidé podle něj stále častěji sahají po nealkoholických variantách, pivních mixech nebo radlerech. „To je jediná kategorie, která setrvale roste,“ prohlásil.
Pivovary loni uvařily dvacet milionů hektolitrů piva, z toho už podle Slunečka bylo 1,42 milionu hektolitrů nealkoholických piv a míchaných nápojů na bázi piva.
Z piva v hospodě začíná být luxus, za pět let zdražilo o polovinu
„V roce 2023 tak byly jejich prodeje meziročně vyšší o více než devět procent,“ doplnil Slunečko.
Obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik podotkl, že nealkoholická piva už dávno nejsou jen alternativou pro řidiče, ale lidé je pijí během sportu a čím dál více i s přáteli v hospodách.
Podle údajů Prazdroje se podíl nealkoholického ochuceného piva mezi balenými pivy v Česku za posledních šest let zpětinásobil a roste i u točených piv v restauracích a hospodách.
„Jen loni prodeje našeho čepovaného birellu meziročně vzrostly o sedmnáct procent,“ prohlásil Trzaskalik.
Loni se podle něj birell na tuzemských prodejích Prazdroje podílel už jedenácti procenty, což bylo bezmála dvakrát tolik než v roce 2016.
Změna životního stylu
Mluvčí Pivovarů Staropramen Denisa Mylbachrová uvedla, že i když se na celkové produkci nealkoholická piva a pivní mixy zatím podílejí několika procenty, je to důležitá kategorie, která roste.
„Není to výsledkem změn preferencí pouze mezi mladými dospělými, ale spíše odrazem proměny životního stylu napříč společností. Lidé všech věkových kategorií jsou dnes mnohem aktivnější, sportují, cestují a dbají na zdravý styl. Zároveň si rádi dopřejí osvěžující nápoj na bázi piva,“ řekla.
I slabá piva typu radler podle ní postupně ustupují. „Pivní mixy Staropramen Cool vznikly původně jako kombinace ovocné složky a piva s nízkým obsahem alkoholu okolo dvou procent. Dnes však téměř všechny pivní mixy, které se u nás konzumují, připadají na jejich nealkoholické varianty, které se na trhu objevily o pár let později,“ popsala.
Podle Luboše Kastnera z Českého gastronomického institutu mají zejména mladší lidé jinou představu trávení volného času.
„Je hodně spojena s mobilními a digitálními technologiemi nebo tito lidé praktikují zájmy, kam se hospoda nehodí – chodí na komunitní místa nebo tráví čas doma,“ popsal.
Nealkoholická piva vidí také jako výhodu pro pivovary. „Protože ty na nich mají podstatně lepší marži než na běžném pivu. To, že kategorie roste, tak není jen tím, že to lidé chtějí, ale také tím, že to chtějí výrobci a dávají na reklamu na nealko piva hodně peněz,“ poznamenal.