Článek
„Dlouhodobý trend poklesu prodeje piva pokračoval i loni. Trend je jasný a spotřeba klesá,“ řekl Novinkám výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko.
Klíčovým důvodem je podle něj zhoršující se ekonomická situace rodin, která konzumaci moc nenahrává. Současně se zvyšují ceny především čepovaného piva. A tak lidé pijí doma, protože pivo z obchodu je levnější.
„Podíl piva prodaného v hospodách a restauracích klesl na třicet procent, což je s výjimkou covidových let nejhorší hodnota v historii. Spotřebitelé se přiklánějí ke spotřebě piva v domácnostech, zahradách nebo garážích,“ potvrdil Slunečko.
„Hospoda končí, všem děkuji za přízeň.“ Vesnické lokály skomírají
Ještě před patnácti lety se přitom více než polovina českého piva vypila v hospodách a restauracích.
Klesl i celkový výstav pivovarů, když se loni jen těsně udržel nad hodnotou dvacet milionů hektolitrů. To znamená meziroční pokles o 2,7 procenta. Z toho 15,2 milionu hektolitrů se spotřebovalo v Česku, zbytek připadal na export do zahraničí.
V porovnání s předpandemickým rokem 2019 vypili Češi o 1,35 milionu hektolitrů českého piva méně. To je snížení spotřeby o 270 milionů piv, neboli 27 piv na osobu ročně.
Mladí zlatavému moku tolik neholdují
Podle Luboše Kastnera z Českého gastronomického institutu má na poklesu spotřeby podíl i změna chování lidí.
„Mladá generace přestala pít, dvouciferným tempem klesá prodej tvrdého alkoholu. Spotřeba piva se na úrovně z minulých let stoprocentně nevrátí,“ řekl Novinkám.
Pro mladé už není pivo takový tahák ani podle jednatele pivovaru Clock Jiřího Andršta.
Jednatel minipivovaru Clock: Snížení spotřeby piva nevnímáme, náš výstav naopak roste
„Mají mnohem širší nabídku a spousta z nich ani alkohol nevyhledává a raději si koupí nějaký nealko mix. Spotřeba piva bude klesat a bude se přiklánět k méněstupňovým pivům,“ prohlásil.
Životní styl se mění i podle Slunečka. „Statistiky potvrzují, že mladí tolik pivo nekonzumují. Nefunguje to jako dřív, kdy potkávání probíhalo v hospodách. Nyní více využívají sociální sítě. Mají raději jiné druhy nápojů včetně těch energetických,“ podotkl.
Podobný trend, tedy klesající spotřeba, vyšší ceny piva a jiný životní styl je podle Slunečka patrný i v okolních zemích.
Hospod bude podstatně méně a rozdělí se na dvě kategorie: jedna bude cílit na zákaznický zážitek a druhá na cenu.
Kastner očekává, že trh v Česku začne velmi rychle kopírovat strukturu, kterou má ten německý.
„Hospod bude podstatně méně a rozdělí se na dvě kategorie: jedna bude cílit na zákaznický zážitek a druhá na cenu. A prostor mezi tím budou vyplňovat koncepty jako v Německu, kde je velký rozvoj kebabů a vůbec se enormně daří fastfoodu,“ řekl.
Český svaz pivovarů a sladoven chce s propadem spotřeby bojovat i snahou zapsat českou pivní kulturu na seznam nehmotného kulturního dědictví.
„Zajímá to zahraniční turisty, chtějí vidět památky, ochutnat pivo a párovat ho s úplně jinými pokrmy než v zahraničí,“ dodal Slunečko.