Článek
Dosud se zpožděním linek dařilo předcházet časnějším nástupem posádek do služby. Teď už k tomu piloti ochotni nejsou. Vedení ČSA totiž nechce přistoupit na jejich mzdové požadavky.
"Cílem protestní akce je zahájit standardní kolektivní vyjednávání o samostatné kolektivní smlouvě, jak je běžné u našich aliančních partnerů ve Sky Teamu," uvádí v tiskové zprávě České sdružení dopravních pilotů ČSA.
Piloti nevylučují stávku
Piloti jsou od letošního dubna bez platné kolektivní smlouvy. Jejich několikaměsíční vyjednávání s vedením zatím k dohodě nevedlo. Přitom pro prosazení svých požadavků už dříve nevyloučili ani stávku.
"Cestující Českých aerolinií se nemusí kvůli protestním akcím pilotů obávat výrazných zpoždění," ujistil na středeční tiskové konferenci ředitel vnějších vztahů ČSA Daniel Plovajko. Spory o kolektivní smlouvu podle něj nemají dopad na plynulost provozu Českých aerolinií, ani na kvalitu servisu a pohodlí cestujících.
Chtějí brát tolik, jako kolegové ve SkyTeamu
Pilotům ČSA se hrozbou stávky podařilo prosadit mzdové požadavky už v roce 2001. Tehdy se s nimi management dohodl, že měsíční průměrný plat pilotů se zvýší z 61 500 na více než sedmdesát tisíc korun. Po útoku teroristů na USA v září 2001 pak vedení ČSA přišlo s požadavkem platy dočasně zmrazit, piloti to však odmítli. Nyní požadují, aby se jejich mzdy ještě rychlejším tempem vyrovnávaly s platy jejich zahraničních kolegů v alianci SkyTeam, jíž jsou České aerolinie členem.
"Rostoucí požadavky našich letců jsou na úkor ostatních zaměstnanců. Mohly by ohrozit stabilitu a další rozvoj ČSA. Jejich pracovní podmínky jsou přitom již dnes srovnatelné s podmínkami ve SkyTeamu," je přesvědčen Plovajko.