Článek
Odbory stávkou protestují proti plánu firmy na rozšíření její nízkonákladové dceřiné společnosti Transavia. Pro prodloužení stávky se vyslovily více než čtyři pětiny ze 74 procent pilotů, kteří se hlasování zúčastnili, řekl podle agentury Reuters předák sekce Air France v odborovém svazu pilotů SNPL Jean-Louis Barber.
"Vzhledem k našemu silnému mandátu by mohla pokračovat ještě déle (po 26. září)," dodal. Barber také vyzval francouzského premiéra Manuela Vallse ke schůzce a k pomoci při řešení sporu s vedením firmy.
Počet letadel Transavie se má zdvojnásobit
Air France v pátek sdělila, že v sobotu vypraví asi 45 procent plánovaných letů. Situace se má zhoršit v neděli, kdy by se mělo uskutečnit jen 38 procent letů, tedy nejméně od pondělního zahájení stávky. Kvůli stávce byly v sobotu zrušeny dva ze tří párů letů mezi Prahou a Paříží.
Pod značkou Transavia chce Air France otevřít nové základny v Evropě, a zvýšit si tak podíl na trhu na úkor nízkonákladových aerolinek a konkurenčních společností z Blízkého východu. Počet letadel Transavie se má do roku 2017 zvýšit z 50 na 100 strojů a počet přepravených cestujících má narůst na více než dvojnásobných 20 milionů ročně. Air France si od toho slibuje zvýšení výnosů a zisků.
Přicházejí denně o 15 miliónů eur
SNPL se ale obává, že firma nebude rozvíjet značku Transavia ve Francii, ale zaměří se na expanzi v jiných evropských zemích. Pracovní místa se tak přesunou do jiných států, kde jsou levnější náklady na pracovní sílu.
Air France rozhodnutí pilotů prodloužit stávku kritizovala. "Air France vede se svými piloty neustálý dialog, aby dosáhla shody ve prospěch růstu a konkurenceschopnosti skupiny," řekl šéf firmy Frédéric Gagey už v pátek poté, co piloti oznámili plán prodloužit stávku. "Je mi líto, že musím oznámit, že na naše konkrétní návrhy zatím nepřišla rozumná odpověď," dodal. Firma uvádí, že kvůli stávce přichází denně o deset až 15 miliónů eur (až 413 miliónů korun).