Článek
Obchodníky obávaných „vyzobávačů třešinek“, tedy lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent, uvedla v úterý GfK, která se zaměřuje na sledování trendů v maloobchodě. Z předchozích studií například vyplynulo, že slevami se občas nechá zlákat 90 procent Čechů, v nákupech podle letáků patříme ke špičce v Evropě.
Obchodníci sice mluví o tom, že je „smrtící spirálu slev” potřeba zastavit, konkurenční boj jim to ale příliš nedovoluje. Podíl zboží prodávaného ve slevách v Česku loni vůbec poprvé za posledních 15 let klesl. U baleného rychloobrátkového zboží činil 46,3 procenta, což bylo meziročně o půl procentního bodu méně. O dramatické změně trendu tedy nelze mluvit.
GfK nyní uvedla, že každý čtvrtý zákazník se při nákupu řídí zvykem a většinou tak ceny ani značky příliš neřeší.
„Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat - přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent,” uvádí analýza.
Pro zjednodušení GfK rozdělila nakupující do pěti kategorií.
Název typu nakupujícího | Co chtějí a jak nakupují | Podíl v populaci |
---|---|---|
KVALITNĚ PRO RODINU | Chtějí kvalitu - nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví | 24 % |
HODNĚ A VÝHODNĚ | Chtějí levně velký nákup - nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit | 24 % |
LEVNĚ A BLÍZKO | Chtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu - dělají malé nákupy, vybírají si akce | 14 % |
ZE ZVYKU | Chtějí jistotu - nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky | 24 % |
RYCHLE! | Šetří čas - nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit | 14 % |
„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná,” řekl šéf oddělení výzkumu GfK Zdeněk Skála.
Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ dodal.
Výsledky studie vyplývají z dotazování tisícovky respondentů, které proběhlo loni v červenci.