Hlavní obsah

Pětina zákazníků „vyzobává” zboží ve slevě, čtvrtina nakupuje po zvyku

Novinky, tov

Lidí, kteří do obchodů míří speciálně pro zboží v akci, je mírně přes 20 procent. Každý čtvrtý se při nákupech více než cenou a kvalitou řídí zvykem, 14 procent lidí pak chce nakoupit co nejrychleji. Vyplývá to z aktuální studie nákupních zvyklostí společnosti GfK.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

Obchodníky obávaných „vyzobávačů třešinek“, tedy lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent, uvedla v úterý GfK, která se zaměřuje na sledování trendů v maloobchodě. Z předchozích studií například vyplynulo, že slevami se občas nechá zlákat 90 procent Čechů, v nákupech podle letáků patříme ke špičce v Evropě.

Obchodníci sice mluví o tom, že je „smrtící spirálu slev” potřeba zastavit, konkurenční boj jim to ale příliš nedovoluje. Podíl zboží prodávaného ve slevách v Česku loni vůbec poprvé za posledních 15 let klesl. U baleného rychloobrátkového zboží činil 46,3 procenta, což bylo meziročně o půl procentního bodu méně. O dramatické změně trendu tedy nelze mluvit.

GfK nyní uvedla, že každý čtvrtý zákazník se při nákupu řídí zvykem a většinou tak ceny ani značky příliš neřeší.

„Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat - přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent,” uvádí analýza.

Pro zjednodušení GfK rozdělila nakupující do pěti kategorií.

Název typu nakupujícíhoCo chtějí a jak nakupujíPodíl v populaci
KVALITNĚ PRO RODINUChtějí kvalitu - nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví24 %
HODNĚ A VÝHODNĚChtějí levně velký nákup - nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit24 %
LEVNĚ A BLÍZKOChtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu - dělají malé nákupy, vybírají si akce14 %
ZE ZVYKUChtějí jistotu - nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky24 %
RYCHLE!Šetří čas - nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit14 %

„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná,” řekl šéf oddělení výzkumu GfK Zdeněk Skála.

Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ dodal.

Výsledky studie vyplývají z dotazování tisícovky respondentů, které proběhlo loni v červenci.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám